Föraren körde formelbil mitt på motorvägen – och blev tagen på bar gärning. Trots det rivs nu 51-åringens stenhårda straff. Och allt beror på en jättemiss av myndigheterna.
I början av september 2025 fick polisen ett minst sagt ovanligt larm. På en motorväg utanför tjeckiska Buk kom en 51-årig man körande i en fullblods racingbil. Bilen saknade både registreringsskyltar och blinkers, och videon på formelbilen spreds snabbt över hela världen. Efter en tids utredning slog myndigheterna till. Mannen tilldelades maxböter på 10 000 tjeckiska koruna (4 500 kronor) och fick sitt körkort indraget. Men nu tar historien en helt ny vändning. Föraren överklagade beslutet, och har nu vunnit i högre instans, uppger lokaltidningen Seznam Zprávy. Anledningen? Ett slarvfel från myndigheternas sida.
Tjänstemännen som skrev domen hade slarvat med pappersarbetet, och misslyckats med att beskriva överträdelsen korrekt i tid och rum. Eftersom det juridiska domslutet var felaktigt formulerat blev straffet ogiltigt. Länsstyrelsen tvingades riva beslutet.
– Det handlar om brister i beslutets domslut. Myndigheten har formulerat de begångna överträdelserna felaktigt i fråga om tid och sakförhållanden, säger länets presstalesperson Zuzana Žídková.

Att fallet nu är tillbaka på ruta ett betyder dock inte att formelföraren kan andas ut. Myndigheterna måste skriva om hela domen från början, men den här gången mer noggrant. Tiden är dock en faktor. Om myndigheterna inte lyckas få till ett juridiskt hållbart domslut innan preskriptionstiden går ut i september 2028, kommer mannen att klara sig helt utan straff.
Polisen har tidigare haft problem med just formelbilar på den aktuella motorvägen. Vid tidigare tillfällen har förare lyckats undkomma straff eftersom racinghjälmen har gjort det omöjligt att identifiera föraren. Den här gången blev 51-åringen dock tagen på bar gärning direkt på platsen. Skulle mannen fällas på nytt väntar samma straff. Mellan sex och 18 månaders indraget körkort och böter på 10 000 koruna (cirka 4 500 kronor).
Små summor jämfört med andra länder
Även om boten på 10 000 koruna anses hög i Tjeckien, är det små summor jämfört med andra länder. I grannlandet Österrike är lagarna mycket strängare. Om han hade kört formelbilen på en motorväg där, hade boten kunnat landa på upp till 10 000 euro. Det är nästan 115 000 svenska kronor.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.





















