På ett år har han kört över 30 000 mil med sin Tesla Model S. Rekordföraren Hansjörg von Gemmingen jublar över det senaste batteriet i Teslan.
– Nya batteriet passerade 50 000 mil idag. Fortfarande 347 km räckvidd vid 90% laddning, säger han.
Ingen annan har kört längre i en elbil än tysken Hansjörg von Gemmingen. Han har gjort det till sin livsuppgift att köra långt för att visa hur slitstark hans Tesla Model S från 2013 är. Vissa dagar spenderas till stor del på autobahn. Målet är att slå världsrekord alla kategorier och peta en Volvo P1800 som körts 515 000 mil från Guinness Rekordbok. Tack vare att han tjänat en förmögenhet på Teslaaktier kan han ägna sig åt att köra elbil istället för att jobba.
Och hans Tesla Model S bara går och går. Tack vare att han köpte den med livstids gratis laddning är det dessutom Elon Musk som betalar för en stor del av hans mil. När han laddar hemma kommer strömmen från solceller på hans hustak. Under 2024 har det blivit över 30 000 mil i Teslan. Hansjörgs senaste uppdatering på X visar att elbilen nu har passerat 225 000 mil. Och efter det senaste batteri- och motorbytet verkar Teslan vara mer problemfri än någonsin.
Under 2023 fick bilen sitt fjärde batteri hos bilverkstaden EV Clinic. Dessutom satte de in bilen 14:e elmotor. Han har redan hunnit avverka 50 000 mil sedan dess. Och batteriet har knappt åldrats, vilket ännu en gång visar att elbilsbatterier är mer hållbara än de flesta tror.
– Nya batteriet passerade 50 000 mil idag. Fortfarande 347 km räckvidd vid 90 % laddning, säger han.
Det största problemet med bilen har tidigare varit elmotorn. Men efter att kroatiska verkstaden uppgraderat motorn och byggt bort ett konstruktionsfel snurrar även elmotorn på att utan problem. Tidigare har Tesla fått betala tre batteribyten på garanti. Det första batteriet som satt i bilen från fabrik klarade 65 000 mil. Sedan byttes det till ett fabriksrenoverat batteri som klarade 67 000 mil. Bilens tredje batteri byttes efter 55 000 mil och det fjärde batteriet har nu passerat 50 000 mil och fungerar problemfritt.
Neuer Akku hat heute die 500.000 km überschritten. Immer noch 347 km Reichweite bei 90% Ladung pic.twitter.com/8xRHjfaCod
— Hansjörg von Gemmingen – Hornberg (@gem8mingen) December 24, 2024
Själva bilen har också klarat sig fint. Teslan är tillverkad i aluminium och bilens yttre är förvånansvärt välbehållen. Både ratten och sätena är original från 2013 och håller bra fortfarande. En sak som irriterat Hansjörg von Gemmingen är att Elon Musk bara hört av sig en gång. Det fick honom nästan att byta till en Lucid Air.
– Elon Musk skickade ett meddelande 11 månader efter att jag passerat en miljon kilometer, säger Hansjörg.
För den som vill körs in elbil riktigt långt kommer tysken med några goda råd.
– Tesla har en bra konditionering för batteriet, det är väldigt viktigt att batterierna inte blir för varma och det är också viktigt att du inte åker med ett kallt batteri till en supercharger, för det är väldigt dåligt för batteriet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter