Per Gessle ställde in sin nya Ferrari Daytona SP3 på museum utan att ha kört den. Men här är ägaren som inte räds för att pressa, eller ska vi säga köra skiten ur, sin 22-miljonersbil. Ägaren kör rally på småvägar och släpper loss bilen i galna donuts på ett gräsfält.
Ferrari Daytona SP3 ingår i Icona-serien och är en av Ferraris dyraste modeller någonsin. Bland de svenska köparna finns Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic. Gessle ställde in sin bil på nya bilmuseet på Hotell Tylösand utan att ens ha kört den. Zlatan har luftat sin Daytona SP3 tillsammans med sambon Helena Seger i centrala Milano, till fansens stora jubel.
Men det finns de som låter 22-miljonersbilen visa vad den går för och gör allt annat än att gömma Ferrarin på ett museum. Här är en brittisk ägare som tar sin nya SP3 Daytona till eventet Heveningham Concours i Halesworth, Suffolk, England. Någon bilutställning handlar det inte om för den här Ferrari-ägaren.
Han kör rally i mycket hög fart på smala småvägar i det brittiska landskapet. Att häckar och träd hänger in över vägbanan och kan repa lacken tycks inte bekymra ägaren. Bilen bjuder på ett underbart motorljud, men så varvar V12:an på 6,5 liter ända till 9500 varv per minut. Toppeffekten är 840 hästkrafter.
Kanske går ägaren över gränsen när han kör bilen till Horsepower Hill, en stor gräshage. Han låter 22-miljonersbilen släppa loss ordentligt och spinner runt och gör donuts. Vissa entusiaster kanske får rysningar, medan andra tycker det är härligt att bilen verkligen används. Efter uppvisningen är bilen rejält skitig med gräs och smuts på den vackra karossen.
Daytona SP3 är en av de snabbaste sugmotorbilarna någonsin, 0-100 km/h går på 2,85 sekunder och upp till 200 km/h tar det bara 7,4 sekunder. Toppfarten på över 340 km/h är kanske inte så extrem, men imponerande med tanke på att bilen saknar turbo. Tekniskt sett baseras bilen till stora delar på kolfiberchassit från LaFerrari Aperta som görs med Formel 1-teknik. I stället för hybriddrivlina är det en traditionell förbränningsmotor med V12:a som gäller. Nästan allt på bilen är gjort av kolfiber, kevlar och andra kompositmaterial för att hålla nere vikten. Bilen väger in på endast 1485 kg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter