Går det att åka på långresa i en Lamborghini Countach från 1987? The Stradman tar superbilen värd sju miljoner på en 561 mil lång resa – det slutar dramatiskt med både vattenläcka på V12-motorn och motorstopp.
Lamborghini Countach var 1970- och 1980-talets mest ikoniska superbil och affischer av bilen prydde miljontals pojkrum runt om i världen. Marcello Gandinis kilformade design var revolutionerande när den presenterades i början av 1970-talet och blev bara bättre med åren. Än idag är det få bilmodeller som väcker större uppmärksamhet.
Idag är en Countach i fint skick värd 6-7 miljoner kronor. Det hindrar inte youtubern The Stradman att ta sin Countach på en 561 mil lång roadtrip genom USA, en minst sagt äventyrlig resa i en 36 år gammal superbil med en komplicerad V12-motor. Men bilar är till för att användas – och ska inte bara stå i garage.
– Fantastiskt jag älskar den här bilen mer och mer ju mer jag kör den, säger Stradman i en ny film om den äventyrliga resan i sin Countach som han gjorde tillsammans med sin flickvän.
Till en början går allt väldigt bra, trots att han kastat ut reservdäcket för att få plats med en liten ryggsäck på resan. Bilen har ingen fungerande luftkonditionering, så det blir till att svettas i solskenet. Bilen är rejält bullrig, men för en bilentusiast är V12-dånet som musik i öronen. Bromsarna är riktigt dåliga, och lever inte upp till dagens standard. Bilen drar ungefär en liter olja var 100:e mil, men inte ens oljestickan är lätt att hitta i en Countach.
– Detta är förmodligen det mest förvirrande motorutrymmet jag någonsin sett i hela mitt liv.
När bilen kommit till Albuquerque i New Mexico blir det allvarliga problem. V12-motorn i Countach drabbas en stor läcka och har tryckt ur sig nästan hela tanken med kylarvätska. I värsta fall skulle det kunna vara ett topplock som gått, för Stradman kan inte hitta något uppenbart läckage. Till slut lyckas han hitta en slangklämma som eventuellt kan vara orsaken och hans flickvän kan via spoilern komma åt slangen. Dessutom häller de ner kylartätning i V12-motorn som är värd miljoner, något som får vissa bilentusiaster att rysa. Efter att ha varmkört den 5,2 liters V12:an på 420 hästkrafter verkar läckan på något mystiskt sätt ha tätats.
Resan förlöper därefter relativt odramatiskt, men när de börjar närma sig slutmålet i Utah börjar bilen att gå ojämnt och hacka. Med bara ett par timmar kvar till slutmålet får bilen motorstopp och flera varningslampor lyser på instrumentbrädan. Turligt nog bestämde sig Countachen för att dö på en bensinstation. Och lösningen visar sig vara enklare än väntat. Kanske var den förra bensinen dålig, eller så fungerande bränslepumparna sämre när det var inte bränsle i tanken. För när Countachen fått full tank mullrar motorn igång på alla 12 cylindrar. Men problemen fortsätter och bilen dör och går omväxlande 16 mil från hemmet.
– Det är ett bränsleproblem, vi ska ta itu med det hemma, säger The Stradman.
Men till slut kommer de hem – efter 561 mil i en av världens mest ikoniska superbilar.
– Jag kan inte fatta att vi faktiskt klarade det, alla sa att jag var galen, men det gick!
Han firar resan med att beställa en ny Lamborghini Revuelto.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter