Kör 180 km/h – då sker det otroliga med bilen

När en äldre Mercedes 200D når en miljon kilometer händer något ovanligt. Något som bevisar att bilarna förr byggdes med en helt annan kvalitet för att köra vidare utan någon slutdestination.
– Fantastiska bilar. Jag önskar att något liknande fanns i dag.

Det finns bilar och så finns det äldre Mercedes-Benz. De var byggda för att hålla på sätt som dagens bilar knappt kan mäta sig med. Motorerna var slitstarka, chassit robust och detaljerna noggrant genomtänkta. På många sätt var de nästan för bra enligt vissa.
– De där äldre Mercedesbilarna var verkligen överkonstruerade. Jag har läst att Mercedes själva medgav att de la för mycket tid och pengar på att konstruera dem, skriver en Reddit-användare.

Och det är just från Reddit ett aktuellt exempel på en övermäktig Mercedes-Benz kommer ifrån. En ägare till en äldre Mercedes 200D delar med sig av ett klipp när hans bil når den magiska gränsen 1 000 000 kilometer, 100 000 mil. Bilen körs i 180 km/h när mätaren tickar över. Men till skillnad från många andra bilar (till exempel äldre Skoda där mätaren fastnar på 999 999 som Carup skrivit om) så nollställs siffrorna på Mercedes-mätaren och börjar om på 000 000. Det är som om bilen själv signalerar att den är redo för ännu en miljon.

Older Mercedes-Benz cars are really built different: Mercedes 200D reaches 1,000,000 kilometers at 180 km/h
byu/CarpenterAgile9416 inu_CarpenterAgile9416

Historiskt sett var modeller som W123 och W124-serierna en garanti för lång livslängd. De äldre dieselmotorerna hade få rörliga delar, vilket gjorde dem pålitliga och enkla att underhålla. Chassit var byggt för att tåla tuffa förhållanden, och detaljer som kaross och interiör höll hög standard även efter många år. Det är därför man fortfarande ser W124:or på vägarna, ofta i yrkesmässig användning som taxi eller servicebil, långt efter att moderna bilar har pensionerats.

På Reddit delar användare med sig av sina erfarenheter. Även om de beskriver äldre Mercedes-dieselbilar lite som en mirakelmaskin, så fanns ett problem – rosten. En skriver:
– Min pappa hade en sådan. Det var en W124 200D med en 75-hästars diesel. Den var otroligt långsam men helt pålitlig. När vi åkte på semester med fem personer, full packning och takbox blev varje liten uppförsbacke en utmaning. Den klarade 60 000 mil utan större problem, men rosten var som en sjukdom.

En annan Mercedes-Benz 200D från 1983. Foton: Thembmarket

En annan berättar:
– Det var den vanligaste taxibilen i Tyskland när jag var barn. W124 200D. Min pappa hade en. Väldigt få hästkrafter, men extremt snål – bara 0,64 liter per mil. Jag visste inte ens att man kunde köra nästan 180 km/h med den. Många hade dock stora problem med rost. Fantastiska bilar – jag önskar att något liknande fanns i dag.

Historien knyter an till ett välkänt rekord. En grekisk taxichaufför körde över 460 000 mil med sin Mercedes 240D och belönades med en ny bil direkt från fabriken som Carup också skrivit om. Den här 200D-ägaren har nu tagit bilen som tillverkades någon gång mellan 1976 och 1985 till över en miljon kilometer. Med mätaren nollställd är det nästan som att bilen fått en ny chans att skriva historia, redo för nästa miljon.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt