Citroën ë-C3 har lyfts fram som en prisvärd elbil för vanliga svenskar. Men efter att ha testat att köra 100 mil med nya elbilen sågas den av kände norske experten.
– Hela elbilen känns bara konstig och klumpig att använda, säger Björn Nyland.
Stellantis satte stor tilltro till Citroën ë-C3 när den lanserades. Elbilen fick också mycket beröm av motorjournalister från hela världen. Flera svenska tidningar lyfter fram den som en prisvärd modell som gör att vanliga svenska familjer ska kunna byta till elbil. Men efter den norska Youtubern Björn Nylands hårda 100-milatest sågas elbilen hårt.
Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstest på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil, där han pressar dem till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. Denna gång var det Citroën ë-C3 Aircross tur.
Elbilen har ett LFP-batteri på 44 kWh som ger den en räckvidd på 32 mil, enligt WLTP. När Björn inleder sitt test och ger sig ut på motorvägarna upptäcker han ganska snart något som förvånar honom. Efter att ha kört ungefär 14 mil i 120 km/h har batteriet bara 11 procent kvar av sin kapacitet. Samtidigt säger elbilen att den bara har kvar 21 km räckvidd, vilket gör att elbilen totalt har 16 mils räckvidd på motorvägar.
– Det här är riktigt konstigt, säger Björn.
När han sedan stannar för att ladda elbilen utfördes den först med 90 kW effekt, men efter ett tag gick effekten ner till 80 kW.
– Vad hände med de 100 kW vi skulle få? säger en chockad Björn.
När han laddade upptäckte han också ett annat stort problem med elbilen. Så fort man startar elbilen avbryts laddningen, något som kommer att vara extra irriterande under vintern. Det innebär att det inte går att få värme i bilen samtidigt som den laddas.
– Laddningen avbryts. Är du seriös? undrar Björn.
Elbilsexperten imponeras inte heller av bilens infotainmentsystem, som enligt honom skulle kunna vara 30 år gammalt. Han tycker att det är värdelöst att det inte går att se elbilens förbrukning eller att man inte får någon bra information när elbilen laddas.
– Den nuvarande programvaran visar inte förbrukningen. Det är helt sjukt, säger Björn.
Det tog Björn Nyland totalt 12 laddningsstopp för att köra 100 mil med Citroën ë-C3 Aircross. Han gick i mål med tiden 12 timmar och 25 minuter. Efter testet är Björn glad att han genomförde det, men han är tydlig med att elbilen är en av de sämsta han provkört den senaste tiden. En positiv sak han gillade med Citroën ë-C3 är komforten, annars hade den inte mycket bra att komma med, enligt experten.
– Om jag ska välja en favoritbil i samma kategori som denna måste jag ta Volkswagen ID.3, avslutar Björn.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.