Elbilen vägrade starta och Audin värd över 600 000 kronor såg ut att vara bortom räddning. Men efter dagar av avancerad felsökning hittades boven – en komponent för 30 kronor.
– Det här blev en av de mest komplicerade utmaningarna någonsin, säger mekanikern George.
En nästan ny Audi e-tron från 2024 såldes som helt stendöd på auktion. Ingen ”READY”-symbol, permanent högspänningsfel och en bil som vägrade röra sig en millimeter. Men lösningen visade sig vara så oväntad att till och med teknikerna häpnade. En komponent som kostar runt 30 kronor skulle visa sig vara problemet – och lösningen.
När elbilen rullades in till OGS Mechanics i Storbritannien stod det snabbt klart att det inte var ett vanligt fel. Inga airbags hade löst ut, batteriet hade kvar laddning – men systemet slog ifrån direkt vid start.
– Det står bara “Electrical system fault… ingen ready-lampa”. Det här blev en av de mest komplicerade utmaningarna vi någonsin filmat, säger George.

Felsökningen började med högspänningsbatteriet. Det plockades ner från bilen och öppnades bit för bit. Alla reläer verkade fungera, pyrosäkringen var hel och styrboxarna såg ut att vara i gott skick. Felet som återkom i diagnosen var kryptiskt och visade för hög ström vid förladdning. Det innebär att bilen upptäcker att något i högvoltsystemet drar abnormt mycket ström och därför avbryter hela startsekvensen.
Så teamet gick vidare till laddmodulen. Även där hittades något misstänkt. Ett hörn av kretskortet med tydliga spår av fukt och korrosion.
– Herregud, titta på det här… så litet men verkligen dåligt.
Men även när den delen byttes ut var bilen fortfarande helt död. När teknikerna började mäta isolationen upptäckte de något som vände upp och ner på hela deras tekniska utredning. En del av högspänningssystemet hade kontakt med bilens chassi, något som absolut inte får hända i en elbil.
– Det här betyder att något drar enormt mycket ström… det är därför allt stänger ner direkt.

Efter att ha följt kablar, kopplingar och mätvärden ledde spåren till något som hittills varit lågt prioriterat. Den främre elmotorns inverter. Invertern demonterades och skickades till ett elektroniklaboratorium. Under mikroskopet hittades felet där två små IGBT-transistorer som hanterar strömflödet in i elmotorn hade brunnit av.
– De här små komponenterna var defekta – och nu är de utbytta.
Varje transistor kostade 2 pund, motsvarande 25–30 kronor. Teknikerna bytte båda, tätade enheten och monterade tillbaka allt. Och när bilen startades igen hände det ingen tidigare lyckats få fram: READY-lampan tändes. Varningslamporna slocknade. Elmotorn svarade direkt.
Audi e-tron var plötsligt helt återställd. Efter flera dagars avancerad felsökning, batterilyft, modulsökning och mätningar visade det sig att 600 000 kronors-elbilen stoppats av två komponenter billigare än ett kilo lösgodis.
– Jag är så glad att vi hittade det… så litet, men det slog ut hela bilen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















