Detta måste ha varit årets bästa bilaffär. De två lärarna köpte en krockad Ferrari i miserabelt skick på skroten för 26 000 kronor. Tillsammans renoverade de bilen minutiöst – något som verkligen lönade sig. Deras Ferrari 250 GT SWB California Spider 1962 såldes för otroliga 193 miljoner kronor.
Den vackra Ferrarin lackerad i den ovanliga färgen Azzurro Metallizzato var från början Ferraris utställningsbil på New York International Auto Show 1962. Bilen var därför specialutrustad och hade fått en ovanlig lackering. Bilen köptes av en entusiast som hette John Lane som lackerade om den i vinrött och gav den svart läderklädsel.
Runt 1970 var olyckan framme och Ferrarin körde in i en trottoarkant i hög hastighet. Olyckan skadade Ferrarins framhjul på förarsidan, bromsskiva, pedallåda, fjädring och avgassystem, men karossen och chassit klarade sig bra i krocken. Men det visade sig att bilen var dyrare att laga än vad den var värd, så den köptes av Rudi Klein, ägare av Porsche Foreign Auto Wrecking i Carson, Kalifornien. Han hade specialiserat sig på att köpa dyra europeiska sportbilar i dåligt skick.
Det var på Rudi Kleins skrotgård de två lärarna och Ferrari-entusiasterna Charles Betz och Fred Peters hittade bilen 1970. Varje gång de besökta skrothandlaren frågade de om de fick köpa bilen. Till slut, i oktober 1972, gav Rudi Klein med sig och sa ”Ok, jag säljer er jäkla bil!” och sålde bilen till lärarna för 2400 dollar, motsvarande 26 000 kronor.
Lärarna Betz och Peters ägo reparerade bilen direkt och den förvarades bland deras växande samling av bilar och delar. De sålde många andra bilar, men Ferrarin bestämde de sig för att spara då den kändes speciell. I början av 2000-talet bestämde de sig för att renovera bilen till ett perfekt skick. De totalrenoverade bilen och lackerade om den i sin ursprungliga Azzurro Metallizzato-färg. Sätena fick tillbaka sitt ljus skinn.
När bilen började visas upp gjord den sensation, den fick massor av priser och uppmärksammade stort vart den än visade sig. Idag ser bilen ut exakt som när den levererades, enligt Gooding & Co som nu sålt bilen på auktion.
Det byggdes endast 106 exemplar av 250 GT California Spider och bara 56 av den slutliga SWB-varianten med kortare hjulbas. Av dess bilar hade endast 37 täckta strålkastare som denna bil. Under huven sitter Ferraris legendariska V12-motor på tre liter med tredubbla Weberförgasare. Motorn har 240 hästkrafter vid 7000 varv.
Inte undra på att budgivarna på Gooding & Co:s auktion blev som tokiga. Bilen blev en av de dyraste som sålts i år när den klubbades för 193 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter