Köpte Ferrari för 10 000 kr – så mycket blev den värd

Ferrarin köptes för 10 000 kronor – fick dragkrok och användes som familjens bruksbil i 10 år. Sedan ställdes den in en lada och lämnades åt sitt öde i 40 år. Till slut var Ferrarin totalt förfallen och täckt av mossa och rost. Nu har den sålts på auktion och trots vanvården gett ägaren en enorm återbetalning. 

Auktionsförrättaren Matthew Parkin tipsades av en om kompis att det kunde stå en äldre Ferrari i en lada i Wales, då kompisen sett den på ett foto av en annnan bil. När Parkin kom dit och hittade bilen var den i så dåligt skick att han fick hela dörren i handen när han skulle öppna den. 

Inte mycket är helt på Ferrarin, men den är ändå värd en förmögenhet.

Ferrari 250 GTE:n var täckt av mossa och rostig överallt. Bilen hade ingen växellåda och motorn stod på golvet utanför bilen. Framstolarna var borta och resten av inredningen var en enda röra. 

Ägaren berättade att han lämnat den i ladan för nästan 40 år sedan. Han hade tio år tidigare köpt bilen, som är av årsmodell 1962, för endast 10 000 kronor, motsvarande ungefär 73 000 kronor i dagens penningvärde. Historien börjar med att han fick syn på bilen på en verkstad två år tidigare och frågade om han fick köpa den, då en kund inte löst ut den efter en krockreparation. Till slut blev bilen hans.

De korsade flaggorna står för Ferrari och Pinin Farina.

Under tio år använde familjen den fyrsitsiga Ferrarin som daglig bruksbil. Den fick till och med en dragkrok, men till slut gick bilen sönder. Då ställdes den in i ladan, där den stått och förfallit ända fram till idag.  Motorn togs ut och blev stående, men tyvärr har topparna och förgasarna försvunnit på V12:an. Även framsätena och växellådan har gått all världens väg. 

Framstolarna är tyvärr borta.
Auktionsförrättaren fick dörren i handen. Den läckande ladan har inte varit någon snäll miljö för bilen.

Bilen såldes til slut på auktionen för 1,5 miljoner kronor. Enligt experter kan det kosta ytterligare två miljoner att få Ferrarin i stridbart skick igen, uppger The Mirror. Men snacka om återbetalning till den förste ägaren som köpte den för 10 000 kronor 1973. 

Större delen av V12:an finns kvar, men topparna och förgasarna är spårlöst försvunna.