Trots att den slagit världsrekord är elbilen Rimac Nevera en jätteflopp. Nu avslöjar grundaren Mate Rimac att de bara levererat 50 av 150 exemplar av den elektriska superbilen.
– Vi började utveckla Nevera 2016/2017, när det elektriska var coolt, säger Rimac till Autocar.
Den elektriska hyperbilen Rimac Nevera har slagit ett antal världsrekord. Den kan bland annat backa i 276 km/h och gör 0-100 km/h på 1,81 sekunder. Men köparna har ändå vänt ryggen till elbilen med 1914 hästkrafter från fyra elmotorer. Bara 50 av 150 planerade exemplar är sålda. I vanliga fall står köpare i kö till många hyperbilar.
Men det visar sig att elektriska hyperbiler inte alls lockar köparna. När elbilen blivit mainstream vill köparna ha något helt annat. Köparna vill ha något mer analogt som brummar istället för elbilen som är allt för lik deras vardagsbil, uppger Autocar. Mate Rimac jämför det med en Apple Watch kontra ett analogt kvalitetsur.
– En Apple Watch kan göra allt bättre. Den kan göra 1000 fler saker, den är mycket mer exakt, den kan mäta din puls. Men ingen skulle betala $200 000 för en Apple Watch, säger han under Financial Times Future of the Car.
I Rimac Neveras fall är det inte den allmänna nedgången för elbilar som blivit dess fall. Istället vill färre ha en elektrisk hyperbil i takt med att snabba elbilar blir vanligare på marknaden.
– Nu märker vi att när elektrifiering blir mainstream vill människor i den övre delen av skalan differentiera sig, säger Rimac.
Mate Rimac är även vd för Bugatti ser inga tecken på att efterfrågan på elektriska hyperbilar ska booma och gå om förbränningsbilar. Bugatti kommer snart med en ny hyperbil med en V16-motor. Planerna på att Bugatti ska släppa en elbil är nu helt skrotade.
– Vi har utvecklat en ny V16-motor, och vi vill använda den motorn ett tag, och kanske några andra motorer, och jag kan inte se en anledning till varför det skulle vara omöjligt, säger han.
Tidigare har Christian von Koenigsegg berättat för Carup att Koenigsegg stoppat sina planer på en elbil. Företaget identifierade redan när bilen var på ritbordet att det inte fanns någon efterfrågan. Koenigsegg satsar därför på laddhybrider, sin ikoniska dubbelturbo-V8 och en ny trecylindrig motor.
– Vi har idag inte en ren elbil i pipeline på grund av att kunderna säger nej nej nej! Vi vill ha motorljud! Gör förnyelsebart bränsle och hybrid om du måste. Ge oss inte en tung tyst elbil. Jag kör själv elbil till vardags, en Tesla Model S Plaid och det funkar jättebra. Våra kunder kör Taycan och Tesla, men till helgen vill de ha något som är lätt och kul, helst utan miljöpåverkan. Än så länge kan de elektriska bilarna inte ersätta känslan i en bil med en motor, det är många delar med upplevelsen, ljudet, vibrationerna, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter