Köpare av elbilar struntar numera i om räckvidden är lite längre. Istället vill varannan köpare se lägre priser innan de går även till elbil, visar en ny undersökning. Bara åtta procent behöver längre räckvidd.
Nya elbilsmodeller presenteras på löpande band och tillverkarna tävlar om att ha längsta räckvidden. De senaste modellerna från många tillverkare har över 60 mil i WLTP-räckvidd, och en prislapp på närmare 700 000 kronor.
Men nu verkar bilköpare har tröttnat på räckviddskriget. Istället vill de ha överkomliga elbilar. En undersökning som gjordes bland besökare på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm visar att 47 procent vill se lägre priser innan de går över till elbil, men bara 8 procent säger sig behöva längre räckvidd.
– Trenden har förändrats, säger Anna Fägersten som är marknadschef för eCarExpo.
Priset är det stora hindret bland de som inte kommer att köpa en elbil under det närmaste året, inte räckvidden, enligt eCarExpos undersökning.
– För några år sedan, när elbilar var helt nytt, var det just räckvidden som efterfrågades. Men nu verkar det som om människor insett att nästan all deras körning klaras lika bra av en bil med 35 mils räckvidd som en med 60 mil. Idag är det lägre priser som efterfrågas, säger Anna Fägersten.
Många biltillverkare har satsat på dyrare bilar istället för volym när det varit komponentbrist och leveransproblem. Ska vi tro undersökningen är tiden mogen för att tänka om.
– Det ska bli spännande att se hur snabb branschen är på att känna av vad marknaden säger. Fisker pratade till exempel om att deras nya bil Fisker Pear ska bli billigare än vad någon trott vara möjligt bland annat genom helt nya lösningar. Det känns som om allt fokus på premium öppnar dörrar för nya spelare som vill ta en annan position, säger Gunnar Dackevall som är vd för mässarrangören eLife Nordic AB.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter