Köparen av svenska elbilsprojektet Nevs Emily GT vill tillverka bilar redan i Trollhättan redan i juli. Han uppger att företaget som aldrig tillverkat en bil är värt minst 50 miljarder kronor. Nu får han kritik av journalister för att planerna är bräckliga och att bolaget saknar kunskap.
– Naturligtvis med varje framgångssaga kommer de negativa människorna som är idioter, eller rasister eller helt enkelt negativa, säger Jihad Mohammad, enligt Allt Om Elbil.
I fredags blev det klart att EV Electra köper upp Nevs bilprojekt Emily GT och Pons med målet att starta produktion i Saabs gamla bilfabrik. Väldigt få detaljer presenterades om vilka EV Electra och grundaren Jihad Mohammed är och bolaget har redan börjat bli ifrågasatt.
I Nevs pressrelease uppges att bolaget ska in på börsen via en så kallad reverse merger och att bilar ska börja tillverkas i Turkiet. Enligt EV Electra själva ska det handla om ett vilande bolag som heter DrazCanna Inc som ska förvärvas av EV Electra. Snart kan värderingen vara 100 miljarder dollar, enligt grundaren.
– Det ägs fortfarande till 80 procent av mig och min familj, så jag är inte på aktiemarknaden ännu. Jag håller på att köpa skalet och nu gör vi fusionen. Många vill köpa aktierna, vi fick en bra värdering på över fem miljarder dollar, det är mycket pengar men vi planerar inte att sälja, det var innan Trollhättan och vi borde gå upp till 100 miljarder i juli, säger han i en intervju med Auto Motor Sport.
Väldigt få vet vilken bakgrund Jihad Mohammad och EV Electra har. Han uppger själv att han gjort en stor förmögenhet inom telekombranschen och IP-telefoni, utan att ange några bolagsnamn. De senaste sju åren har han ägnat sig åt att utveckla elbilar som inte nått marknaden. Enligt ett pressmeddelande från EV Electra har bolaget sitt säte i Kanada, bolagets adress går till ett litet kontorshotell i Montreal.
Planen är nu att på rekordtid starta en storskalig produktion i Saabfabriken som har stått helt stilla i över tio år. Enligt Jihad Mohammad har en vän redan beställt 100 000 bilar. Bilen ska kosta 70 000-80 000 dollar och rulla av bandet redan i sommar.
– Jag vill se bandet få ut bilar bilar från Trollhättan 9 juli, säger Jihad Mohammad till Auto Motor Sport.
Nu får den nya köparen redan kritik från flera håll. Dagens Industris Karin Olander skriver att livlinan känns skör, nära bristningsgränsen.
– Det är inte kul att vara glädjedödare – men det ser verkligen bräckligt ut. I pressmeddelandet talas det om att EV Electra är ett kanadensiskt bolag, men den egna hemsidan beskriver det som Libanons första elbilsbolag med kontor på olika platser i världen, bland annat Kanada och Tyskland. För två år sedan visades en prototyp av en sportbil men sedan har det varit tyst. Nu sägs det att produktion planeras i Turkiet, skriver Dagens Industri.
Även youtubern Peter Esse ifrågasätter projektet i en film som fått 50 000 tittare och lyfter bland annat fram att EV Electras tidigare modell är en kitcar från Slovakien och att bolaget har lanserat en kryptovaluta vid namn EVNow som sedan försvann. De uppges också ha gjort om Detroit Electrics bil till sin egen efter ett samarbete för två år sedan.
– Först och främst så är det väl inte helt orimligt att konstatera att EV Electra, var de nu befinner sig på jorden och dess företrädare inte ser ut att ha den kunskap och erfarenhet och kanske inte heller ekonomi att börja massproducera bilar i Trollhättan, eller någon annanstans heller, säger Peter Esse.
EV Electras grundare och huvudägare har bemött kritiken efter sitt besök på elbilsmässan i Göteborg.
– Naturligtvis med varje framgångssaga kommer de negativa människorna som är idioter, eller rasister eller helt enkelt negativa. Jag försäkrar alla om att jag inte kommer att tillverka några bilar. Jag vet inte hur man håller i en skruvmejsel. Detta överlåter jag till proffsen i Trollhättan. Mitt jobb är bara att vara chef. Jag kommer inte att ta några tekniska beslut utan mitt pålitliga team av ingenjörer. Slappna av och njut av att se oss resa oss till toppen, skriver Jihad Mohammad enligt Allt Om Elbil.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter