Var tredje bilannons på Blocket, Bytbil.com och Wayke bryter mot lagen visar en granskning som Konsumentverket gjort.
Nu ska Konsumentverket stoppa den olagliga annonseringen.
– Att vi bilköpare konfronteras med en säljarkår där nästan en tredjedel fuskar och slarvar helt öppet är egentligen ofattbart, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Att köpa en bil är en av de större investeringarna du gör i livet. Då är det viktigt att allt blir rätt och att bilhandlaren håller vad den lovat i annonserna.
Tyvärr är verkligheten en annan. Konsumentverket har granskat över 100 bilannonser på Blocket, Bytbil.com och Wayke. Var tredje annons innehåller olagliga reservationer mot fel i varubeskrivningen.
Ofta skriver bilhandlaren ”reservation mot felskrivning”, vilket innebär att de inte tar ansvar för den vara de säljer. Skulle bilen sakna utrustning som handlaren utlovar försöker handlaren undgå ansvar.
Enligt konsumentköplagen ska en vara stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat om varan. Gör den inte det kallas det för ett köprättsligt fel som konsumenten har rätt att reklamera. Enligt Konsumentverket är det en tvingande lag som bilhandlarna inte kan gå runt.
Om en bilhandlare inte tar något ansvar för att informationen i annonsen stämmer anses marknadsföringen vara vilseledande. Marknadsföringen kan ses som en del av avtalet och om villkoret strider mot tvingande lag anses det vara oskäligt.
Det är både små och stora bilhandlare som använder det olagliga sättet att annonsera sina bilar. Vissa använder till och med formuleringen redan i informationen om företaget, vilket innebär ett heltäckande påstående om att företaget inte bär ansvar för någon av sina annonser. En enkel sökning på Blocket visar att texten förekommer i över 23 000 annonser från bilhandlare.
Konsumentverket anser att den här typen av reservationer i bilannonser måste upphöra. De kommer nu att kontakta de granskade handelsplattformarna och Motorbranschens riksförbund för att få stopp för de olagliga annonserna.
– Vi är glada att Konsumentverket bekräftar att reservationerna strider mot relevant lagstiftning, men vi är förstås bekymrade över att branschen hittills inte velat ta tag i problemet. Nu tvingas handlarna hantera det vilket förstås är positivt för oss konsumenter, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige, som larmat flera gånger om de olagliga annonserna.
Reservationen kan ofta bli ett problem vid en reklamation. Det vanligt att bilhandlaren direkt hänvisar till sin reservation och därför inte avser att vidta någon åtgärd alls. Konsumenten hänvisas då att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med sitt ärende.
– Att vi bilköpare konfronteras med en säljarkår där nästan en tredjedel fuskar och slarvar helt öppet är egentligen ofattbart. Annonsplattformar som Blocket, Bytbil och Wayke måste självklart förhindra användandet av reservationer och förbättra tryggheten i stället för att hjälpa annonsörerna att lura oss konsumenter, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige. M Sverige har tidigare slagit larm om de olagliga annonserna vid flera tillfällen.
Från Blockets sida kommer man nu att inleda diskussioner med Konsumentverket, men än så länge finns annonserna med en utpekade texten kvar.
– Vi på Blocket arbetar ständigt för att Blocket ska vara en trygg och smidig marknadsplats för både köpare och säljare, inte minst genom att informera om vilka lagar och regler som gäller vid till exempel bilköp. Nu kommer vi att prata vidare med Konsumentverket om vi hur vi på Blocket kan hjälpa till att ytterligare informera våra bilhandlare och användare om den nya konsumentköplagen och vad den får för konsekvenser för den som säljer och köper bil, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter