Tillverkningen på konkursade tillverkaren IAC Group har kunnat hålla igång. För att Volvo, Volvo Lastvagnar och Scania ska fortsätta få instrumentbrädor och dörrpaneler måste IAC Group betala sina underleverantörer kontant efter konkursen.
– Det är många som är rädda för att leverera dit efter konkursen, de de måste betala kontant, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen.
Jättekonkursen vid IAC Group hotade att lamslå fordonstillverkningen hos Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Scania. Men efter att de tre kunderna gått in och garanterat likvida medel så har fabriken kunnat hållas igång. Flera underleverantörer till IAC tvekade att leverera – risken var stor att bli utan betalning.
Lösningen för att hålla igång fabriken är nu kontant betalt vid leverans.
– Alla vill ju hjälpa till att lösa det här, men andra företaget har inte råd att riskera sin egen ekonomi. Det är ett flertal leverantörer som har fordringar redan på IAC, så det vore olyckligt om det blir en andra våg och dominoeffekter, säger Peter Bryntesson, som är vd för Fordonskomponentgruppen som företräder underleverantörer.
IAC Group hade Sveriges största skatteskuld: 1,2 miljarder kronor. Dessutom hade de enligt uppgifter skulder på 50-100 miljoner till underleverantörer. Men konkursförvaltaren har goda förhoppningar om att han ska kunna rädda företaget. Orsaken är att IAC Group är en så viktig leverantör till Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Scania. Företagen är beroende av sin underleverantör. En dag efter konkursen finns redan flera intressenter.
– Det finns väldigt goda förutsättningar att sälja bolagets verksamhet eftersom bolaget producerar komponenterna som kunderna är i stort behov av. Vår förhoppning är att en köpare tar över hela verksamheten och all personal, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu till DN.
Förhoppningen är att kunna rädda jobben för alla 1400 anställda i Göteborg, Färgelanda och Skara. De stora förlorarna ser istället ut att bli skattebetalarna som kan bli utan en stor del av skulden på 1,2 miljarder kronor. För Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Scania finns det risk för höjda priser för att företaget långsiktigt ska kunna överleva, något som hänt efter tidigare konkurser, uppger Peter Bryntesson.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter