Tesla sägs ha rundat blockaden mot att lossa bilar i hamnarna genom att använda biltransporter och vanliga bilfärjor för nya bilar till Sverige. Men enligt Transportfacket kommer det vara nästintill omöjligt att få in 5000 bilar den vägen.
– Det blir väldigt svårt att plocka in alla bilar den vägen, säger Tommy Wreeth, ordförande för Transportarbetareförbundet.
Under tisdagen trädde Transportarbetareförbundets sympatistrejk mot Tesla i kraft. Teslas nya bilar blockeras nu i svenska hamnar. Arbetare som är uttagna i sympatistrejken ska inte hantera Teslas bilar i hamnarna.
– Blockaden har redan fått avsedd effekt, de har inte kunnat lossa några bilar i Södertälje, Malmö, Trelleborg eller Göteborg, säger Tommy Wreet, ordförande i Svenska Transportarbetareförbundet.
Men det verkar långt ifrån vara stopp för nya Teslabilar in i Sverige. På sin hemsida anger Tesla att det är 2-3 veckors leveranstid på populära bilmodeller. Om Tesla ska följa samma leveranstakt som tidigare år sa omkring 5000 bilar in i Sverige på två månader. Karavaner med fullastade biltransporter har setts köra genom Sverige. Det har också kommit vittnesmål om att Tesla kör bilar in i Sverige med vanliga bilfärjor.
– Vi har förväntat oss att de försöker med andra åtgärder. Men det kommer att bli svårt att plocka in 1000-tals bilar i Sverige utan att använda bilfartyg. De har problem, det är min uppfattning. Börjar de ta hjälp av Norge eller Danmark kommer vi ta hjälp av systerfacken i de länderna, säger Tommy Wreet.
Strejkgeneralen Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, suckar när han hör att Tesla försöker runda den nya sympatistrejken.
– De får göra det, då får vi sätta in motåtgärder. Till slut finns det ingenstans att gömma sig. Till slut är allt stängt. Ju snabbare de inser det ju bättre för deras varumärke och för våra medlemmar, säger han.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter