Bosch har tagit fram en revolutionerande bromsteknik för elbilar. Företagets brake-by-wire testas för fullt på svenska vägar. Systemet väntas komma i 5,5 miljoner elbilar.
Tesla och Toyota har tidigare tagit fram en steer-by-wire-teknik, som är en styrning utan traditionell rattstång. I stället läser bilens dator av rattrörelserna och överför dem till hjulen via en dator som styr en elmotor. Nu har Bosch tagit fram en liknande bromsteknik för elbilar.
Boschs nya brake-by-wire-system eliminerar helt den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet. När föraren bromsar överförs det i stället till systemet som en elektrisk signal. Samtidigt kommer bromskretsen fortfarande att ha bromsvätska och fungera hydrauliskt. Tekniken har dessutom två pumpar som drivs separat, så att om den första misslyckas kan den andra ta över och bromsa alla fyra hjul.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/bosch-isverige-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/bosch-ny-1024x576.webp)
Den nya bromstekniken ger tillverkarna en större frihet vart de vill installera bromssystemets komponenter eftersom de inte kräver någon mekanisk anslutning. Även säkerheten kommer att kunna förbättras i de flesta bilars design på grund av detta. Dessutom krävs inte olika varianter för höger- och vänsterstyrda bilar. Bromstekniken väger dessutom mindre än dagens bromssystem.
Bosch har själva testat bromssystemet genom att utrusta en Nissan Ariya med det. Ingenjörer från företaget körde 329 mil med elbilen under sex dagar. De reste då från Berlin till norra delarna av Sverige och körde bland annat genom Köpenhamn och Stockholm. Under körningen fick de testa bromssystemet i olika klimat och situationer utan att ha några större bekymmer.
– Vi utförde tusentals bromsningar under resan och kunde därför få viktiga insikter och data om beteendet hos bromssystemet, skriver Bosch i ett pressmeddelande.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/bosch-nyy-1024x576.webp)
Bosch hävdar själva att de redan i dag fått väldigt många beställningar på systemet från olika tillverkare och planerar att lansera det någon gång under hösten 2025. Företaget uppskattar att till 2030 kommer omkring 5,5 miljoner elbilar att vara utrustade med brake-by-wire-systemet.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.