Nybilsmarknaden kollapsar i Sverige. I november föll registreringarna av nya bilar med drygt 15 procent.
– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Bilbranschen har börjat få upp hoppet om en bättre försäljning av nya bilar i Sverige. Men i november åkte bilhandeln på en jättesmäll. Efter att ha visat plussiffror under flera månader i år störtdök registreringen av nya bilar med 15, 4 procent. Under månaden nyregistrerades bara 21 016 nya personbilar. Det betyder att hälften av årets ökning raderades ut på en enda månad.
Elbilarna klarar sig lite bättre och minskar bara med 5,7 procent. För bensinbilar och dieselbilar blev raset 32,6 respektive 21,7 procent, medan laddhybrider tappade 16,8 procent. Privatförsäljningen har gått starkt under året men tappade fem procent i november. För företags- och förmånsbilar blev det ett ras på 22 procent.

Flera bilmodeller som gått bra under året åkte på rejäla smällar i november. Volvo XC60 är fortfarande etta på biltoppen men tappade 44 procent i november. Volvo EX30 tappade hälften av sina registreringar, medan Tesla Model Y gick ner 67 procent. Elbilarna Volvo EX40, Volkswagen ID.7 och Kia EV3 ökade kraftigt trots det allmänna raset.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















