Chevrolet är på väg att läggas ned helt i Kina, enligt uppgifter. På bara fem år har försäljningen fallit med över 90 procent. Men GM tillbakavisar uppgifterna och kallar det fake news.
Utvecklingen för Chevrolet visar hur fort det kan gå för märken att tappa fotfästet i Kina. Så sent som 2018 sålde Chevy 641 320 bilar i Kina. Landet var det viktigaste utanför USA för biljätten. Men Chevrolet har inte klarar den mördande konkurrensen och förra året såldes endast 52 774 bilar. Nu uppges försäljningen vara nere på drygt 1000 bilar per månad.
Nu kommer uppgifter i kinesiska tidningarna Fast Technology och Zaker om att Chevrolet drar sig ur Kina helt och hållet och lämnar landet. Chevy har skjutit upp tre stora utvecklingsprojekt om bilar som skulle ha lanserats i Kina. Uppgifterna gör också gällande att alla Chevy-modeller som görs i Kina idag ska sluta tillverkas.

Enligt märkets landschef i Kina stannar de dock kvar, han kallar det falska nyheter Men det är oklart om det gäller nya modeller, eller service för de miljontals bilar som rullar.
– Vi kommer inte att ge upp Chevrolet, säger Lu Xiao, vid för SAIC-GM, i Kina.
General Motors och Chevrolets snabba kollaps är en varningsklocka för andra västerländska märken som nu tappar försäljning i Kina i snabb takt. En chef för Stellantis har varnat för att inga utländska märken kommer finnas kvar om några år. Redan idag är konkurrensen mördande och det blir allt tuffare att sälja bilar med vinst på Kinas brutala bilmarknad.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter