Håller den svenska bilmarknaden på att kollapsa? Blocket hävdade först att priserna i annonser gått ner 15-22 procent i juli. Men Kvdbil ser motsatt utveckling med något stigande priser baserat på verkliga affärer. Blockets siffror visade sig vara falska.
– Vår bild är att prisbilden på begagnade bilar generellt fortsatt ligger på en hög och stabil nivå och vi ser ingen trend i sjunkande prisbild, säger Daniel Odsberg, försäljningschef hos Kvdbil.
De svenska begagnatpriserna har länge trotsat den fallande konjunkturen och de stigande räntorna. Priserna har legat högt och stabilt under våren och sommaren enligt flera aktörer. Enligt Blocket har dock priser på utannonserade bilar fallit med sex procent i juni för att kollapsa helt i juli och rasa med mellan 15 och 22 procent. Andra aktörer ser dock inte samma utveckling när det gäller verkliga bilaffärer och hävdar att priserna gått upp. Vad stämmer egentligen?
– Det vi redovisar är vilket pris som säljarna anger i sin annons, och det stämmer att det inte är samma sak som vad bilen verkligen säljs för, så där kan det finnas en diskrepans mellan vad bilen annonseras ut för, och vad den sedan verkligen säljs för. Vilket pris man sätter i sin annons ger ju dock en god indikation om läget på marknaden, man kan se det som skillnaden mellan utgångspriset och slutpriset för bostäder, det är bara två olika mått, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig hos Blocket.
Efter att Blocket skickat ut sina siffror har de backat och erkänt att siffrorna var felaktiga. Nedången var i själva verket en ökning. Men de har ännu inte dragit tillbaka det felaktiga pressmeddelandet.
Kvdbil som baserar sin statistik på verkliga försäljningspriset ser en helt annan utveckling än Blocket. De säljer över 20 000 bilar varje år som de baserar statistiken på. De ser tvärtom något stigande priser på bensin- och dieselbilar, medan elbilar är oförändrade.
– Vår bild är att prisbilden på begagnade bilar generellt fortsatt ligger på en hög och stabil nivå och ser ingen trend i sjunkande prisbild. Köpkraften är stark hos oss och i juli hade vi toppnotering på antal bud per bil. Ser man till prisutvecklingen generellt har den ökat med 3 procent senaste tre månaderna (maj-juli) detta drivs framförallt av att dieselbilar fortsatt starkt och senaste tre månaderna har priserna ökat med 5 procent, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
– För el- och laddhybrider bilar är indexkurvan horisontell senaste tre månaderna. Gällande bensinbilar finns det vissa tendenser till att priserna sjunker men när vi jämför juli månad mot juni ser vi faktiskt en ökning med 2 procent, dock är nivån lägre än tidigare kvartal och vi måste också ha i åtanke att det handlar om sommarmånader och semestertider, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Vart är egentligen marknaden på väg? Som bilköpare och konsument är det svårt att veta när det inte går att lita på statistik från stora aktörer som Blocket. Carup bad därför BCA Vehicle remarketing som vidaresäljer många bilar mellan bilhandlare, generalagenter och stora vagnparksaktörer på auktion att ge sin bild av marknaden. De ser tendenser till att den svenska marknaden börjat gå ner, men priserna hålls uppe av en stor export med köpstarka aktörer som kan fynda svenska bilar på grund av den svaga svenska kronan.
– Elbilarna har börjat återhämta sig efter en tuff tid. Marknaden i Sverige har kämpat emot, men vi ser nu att vissa märken och modeller har tappat rejält. De höga räntorna bör snart slå mot hårt mot privatpersoner och de handlare som behöver lagerfinansiering. Sedan är det ingen hemlighet att prisbilden i Sverige hålls uppe av att exportpriserna fortsätter att gå upp genom en svag krona och fortsatt hög export, säger Peter Lundberg, business solution manager hos BCA Vehicle Remarketing som varje år förmedlar 20 000 bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter