Stor konkurs skakar Tyskland. Bilhandelsjätte med 500 anställda går omkull. Elbilar får stor del av skulden.
– De har varit dåliga på att ta fram billiga elbilar som alla kan köpa, säger vd Eva Preckel till Merkur.de.
En av Tysklands största bilhandlare har försatts i konkurs. De sålde bland annat nya Kia, Fiat, MG och Nissan. Nu är jobben för 500 anställda i fara. Ännu en stor konkurs i den tyska bilbranschen.
– Den spända situationen som många bilhandlare i Tyskland står inför just nu ställer också stora utmaningar för oss och har fått oss att ta detta steg, säger företagets vd Eva Preckel.
Autohaus Preckel är ett regionalt imperium som sträcker sig över hela Ruhrområdet. De har bilhallar i Krefeld, Mönchengladbach, Düsseldorf, Solingen, Heligenhaus, Geldern och Kleve. Flera av hallarna stängde förra veckan. Det har i generationer styrts av samma familj och deras kris sänder en varning till hela landet. Den tyska bilindustrin med alla dess delar står mitt i den värsta stormen genom alla tider. Sedan freden har bilarna varit navet i det tyska välståndet. När det nu vacklar blir många rädda. Och konkurserna har varit många.

En efter en har bilföretag och underleverantörer kastat in handduken. Samtidigt som de stora märkena aviserar om neddragningar och stängda fabriker. Autohaus Preckel är en av de stora. Deras konkursansökan berör 500 anställda. Och man ska stänga verksamheten i Düsseldorf, Solingen och Heiligenhaus. Däremot kommer de fortsätta i Krefeld, Mönchengladbach och Geldern.
Elbilar får en känga och en portion av skulden. Enligt företagets vd har man satsat på en hög efterfrågan. Men de tyska konsumenterna vill tanka bensin och diesel. Därför står mängder med osålda elbilar i deras lager.
Eva Preckel ger biltillverkarna svidande kritik. Hon menar på att de har varit dåligt att ta fram elbilar som alla kan köpa. Istället har de inhemska märkena satsat krutet på dyra elbilar mot en begränsad målgrupp.
– Särskilt eftersom tillverkarnas modellserier endast erbjuder ett begränsat antal fordon i det lägre prissegmentet, säger hon.
En tysk konkurs innebär att företaget vänder sig till tingsrätten. De utser en konkursförvaltare som tillsammans med företagsledningen ska hitta en lösning. De får 90 dagar på sig att om det inte lyckas måste verksamheten stänga. Autohaus Preckel sticker inte under stol med att de söker investerare och friskt kapital för att verksamheten ska överleva.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















