Sportlovsveckorna har inneburit ett enormt tryck och långa köer på laddstationerna längs de stora resvägarna. Mobila laddstationer har lättat på kaoset – men även där var det kö.
– Vi visste att det fanns ett behov i Sveg men inte att det var så stort. Under helgerna var det kö vid ett antal tillfällen och det har varit bilar här och laddat långt in på nätterna, Jimmy Anjevall på Jämtkraft.
För det mesta går det väldigt bra att köra elbil på långresorna i Sverige och det är sällan kö på laddstationerna. Men sportlovsveckorna är en tid då infrastrukturen inte räcker till och det finns stor risk för köksas. Anledningen är att fjällresenärer i högre grad har elbilar än normalbilisten, och att extremt många elbilar är ute på vägarna under ett fåtal dagar.
Tack vare mobila laddstationer har en del köer kunnat undvikas i år. Audi, SkiStar, Jämtkraft och Mer satte tillsammans upp en mobil laddstation i Sveg där 750 elbilar laddade under sportlovet. Men även där blev det kö under ett antal tillfällen och elbilar laddades långt in på nätterna.
– Många har varit väldigt tacksamma för vår satsning och det visar också på behovet av fler permanenta laddstationer på väg till fjällen. Antalet elbilister växer för varje år så behovet kommer inte att minska. Samtidigt är det givetvis en utmaning i sig när det är så många som möts på väg till och från fjällen som under sportlovshelgerna. I år var 70 procent av laddningarna under lördag-söndag, säger Irene Bernald från Audi Sverige.
Att laddstationen lades just i Sveg var ett resultat av en enkät som gjorts bland fjällresenärer. Det finns redan permanenta snabbladdare i Sveg. Tesla har 12×250 kW och Eways har 2×50 kW. Men under de intensiva fjällveckorna räcker inte kapaciteten till på dessa. Ytterligare permanenta snabbladdare etableras därför i Sveg.
– Det stora intresset för de mobila laddhubbarna visar att behovet är stort bland våra gäster att kunna resa med elbil till våra destinationer. Så vår förhoppning är att detta blir ytterligare ett exempel på hur laddinfrastrukturen måste förbättras i hela landet, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
Att införa en permanent laddstation kan ta lång tid med tillstånd, byggnation och installationer. Planen är att en permanent laddstation för personbilar skall vara på plats i Sveg hösten 2023.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter