Christian von Koenigsegg tar patent på oväntad teknik. Koenigsegg-grundaren har tagit fram ett revolutionerande flygplan. Luftmotståndet sänks kraftigt och planet kan drivas både av jet- och eldrift.
Det svenska ingenjörgeniet Christian von Koenigsegg är en man med många bottnar. Förutom att han i dag är vd och grundare av den framgångsrika hyperbiltillverkaren Koenigsegg, sträcker sig hans intressen bortom bilvärlden. I början av året avslöjade han och hustrun Halldora von Koenigsegg att de planerar att slå sig in i vinbranschen genom en egen vinproduktion på Bjärehalvön i Skåne. Koenigsegg-grundaren har tidigare också hävdat att han i sena tonåren uppfann världens första trägolv med klickfunktion.
På senare tid verkar Christian von Koenigsegg även ha haft möjlighet att utforska nya intressen. Det autodidakta ingenjörsgeniet har nu tagit patent på ett revolutionerande flygplan, vilket Carbuzz var först att rapportera om. Koenigsegg-grundaren har identifierat en tydlig brist på dagens flygplan, som han nu kan ha hittat en lösning på.
– Den föreslagna tekniken avser generellt området flygplan med fasta vingar, och mer specifikt flygplan med slutna vingar, skriver Christian i patentansökan.


Slutna vingar ska vara lösningen på ett problem dagens flygplan har, enligt patentet. Vingspetsarna på traditionella flygplan orsakar oönskat luftmotstånd när luft med olika tryck möts vid vingens yttersta del. Detta skapar spiralformad och turbulent luft, vilket i sin tur leder till ökat motstånd. Men med Christian von Koenigseggs nya revolutionerande flygplansteknik kan detta problem försvinna helt.
– Den slutna vingen är kopplad till flygkroppen och har en vingspets, eller yttre ände, och en första deformerbar vingdel, skriver Christian.
I Christian von Koenigseggs nya flygplansdesign går de främre vingarna ihop med flygplanets stjärtfena. Denna nya vingkonstruktion fungerar som ett naturligt stöd och bidrar till ökad stabilitet, samtidigt som den genererar betydligt mindre aerodynamiskt motstånd. Även motorer kommer att kunna monteras direkt på vingarna.
– Framkanten är vingens framkant och bakkanten är vingens bakkant. Framkanten leder vingen in i luftflödet och bakkanten drar sig tillbaka från luftflödet under flygning. När vingen ses bakifrån är framkanten längst bort och bakkanten är närmast, skriver Christian.
Tekniken hade kunnat bidra till att flygplan skulle kunna färdas längre sträckor, då mindre bränsle förbrukas. I patentet står det också att piloten kommer kunna styra planet mycket lättare genom hela flygningen på grund av designen.
– Den föreslagna tekniken möjliggör vidare att flygplanet kan manövreras utan ledade kontrollytor, vilket bidrar till minskat luftmotstånd. Den möjliggör vidare att flygplanet kan trimmas och att lyftkraften kan varieras vid en given hastighet. Det senare gör det möjligt att anpassa flygplanet till olika steg i en flygning, till exempel start, stadig flygning och landning, skriver Christian von Koenigsegg.
Även om Christian von Koenigseggs flygplansteknik är lovande skulle det krävas mycket för att den ska få ett brett genomslag inom flygplansindustrin. I patentet skriver Koenigsegg att det kan användas såväl för kolvmotorer, gasturbiner eller reaktionsmotorer eller en elmotor.
Stora bilden: Instagram/AI-genererad bild
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.