En av tre Koenigsegg Agera RSR tillverkad exklusivt för den japanska marknaden såldes för svindlande summa i Dubai. Sjuväxlad, 5 liters V8-motor och en effekt på 1160 hästkrafter. Specialmodellen är en ännu ovanligare spinoff på Agera RS, tidigare världens snabbaste bil.
När Agera lanserades år 2010 blev det en omedelbar succé. Samma år prisade Top Gear svenskarna för sin insats och Agera blev årets hyperbil, trots hård konkurrens från väletablerade märken av historisk dignitet. Därefter har den skånska verkstaden samlat på sig både segrar och erfarenhet och man har konstant rört sig framåt.
Koenigsegg finjusterade bilen och kom år 2011 ut med hyperbilen Agera R. Året därpå debuterade Agera S följ av One:1 2014. Till sist stod man där 2015 och lanserade mästerverket Agera RS med de bästa egenskaperna av alla de tidigare modellerna. En komplett hyperbil.
Agera RSR tillkännagavs 2016 som en ultraexklusiv version av RS, modellen som ett år senare skulle komma att slå världsrekordet på en motorväg i Nevada, USA. Det gjordes endast tre stycken RSR-modeller och dessa tre gjordes specifikt för den japanska marknaden. RSR delar samma turboladdade 5 liters V8-motor som RS-modellen men drar nytta av en aerodynamisk finjustering i form av en bakspoiler monterad något högre upp samt en topp i Targa-stil.
Var och en av de tre hyperbilarna var skräddarsydda efter respektive köpares önskemål i Japan. Den här varianten, Chassi 7122, identifieras av sin svarta färg, tidigare röda detaljer och mörkbruna säten. Innan den anlände till auktionen i Dubai hade bilen endast haft en ägare i Japan och det syns på mätaren. Bara 993 kilometer har den gått och ser ut att vara i ett fantastiskt skick.
Under Koenigseggs 30 år har man konsekvent överträffat både förväntningarna och konkurrenterna med osannolika produkter år efter år. Agera RSR är ännu en fantastiskt representant för märkets ambitioner och visar tydligt hur självklar man är i bland den yppersta hyperbilseliten. Det slutgiltiga priset hos RM Sotheby’s landade till sist på över 34 miljoner kronor, och bilen blir en i raden av alla Koenigseggs-modeller som lockar köpare på andrahandsmarknaden till miljoninvesteringar. Förhoppningsvis blir det minst 30 år till för den skånska verkstaden.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.