Koenigsegg har gjort det igen. Nu har de slagit rekord med nya hyperbilen Sadair’s Spear. Gick som ett spjut.
– Vi tvingades ändå haka på en extra ljuddämpare bakom bilen. En ganska tung sak faktiskt, säger Christian von Koenigsegg.
I somras visade Koenigsegg upp sin senaste kreation. Hyperbilen Sadair’s Spear är en specialversion av Jesko, gjord speciellt för att vara blixtsnabb runt en racerbana. Namnet kommer från en svensk fullblodshäst som ägdes av Jesko von Koenigsegg.
Och bilen visar direkt att den är ett äkta fullblod och går som ett spjut. Koenigsegg avslöjar nu att de satte nytt rekord på Laguna Seca tidigare i år. Koengiseggs fabriksförare körde Sadair’s Speed och dundrade runt banan på det nya rekord 1 minut och 24,16 sekunder. Och bilen var ändå inte som snabbast för dagen.
Koenigsegg tvingades slänga på en extra ljuddämpare i all hast eftersom banan för dagen hade bullerrestriktioner satta till 90 decibel.
– När vi var över med Sadair’s Spear i USA, tänkte vi, varför inte ta den till vår favoritbana i USA, Laguna, och prova lite? Den enda dagen vi kunde få med den korta tidsramen vi hade var en 90 decibel-dag, vilket är den lägsta ljudnivån de tillåter, säger Christian von Koenigsegg på Youtube.
Men trollkarlarna på Koenigsegg fann snabbt på råd.
–Vi hakade snabbt upp en extra ljuddämpare bakom bilen. En ganska tung sak faktiskt. Förbättrar inte prestandan alls. Men vi sa att det är bättre än ingenting. Och vi hade en uppsättning nya däck på våra aluminiumfälgar, som är fina och bra, men inte lika lätta som kolfiberhjulen som vi annars har på Sadair’s Spear. Och vi gjorde ett försök.

Koenigseggs nya banmonster visade direkt vad den gick för.
– Och vilket försök vi hade. Vi satte ett nytt varvrekord. Det enda jag kan säga är att Sadair’s Spear är en maskin och med tanke på ljuddämparen och de tyngre hjulen kommer varje kundbil att vara ännu snabbare, säger Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg Sadair’s Spear utgår från Jesko men är både lättare och mer kraftfull. Den har samma V8-motor, men motorn får ytterligare 25 hästkrafter. På E85 ger den 1625 hästkrafter. Dessutom är den lättad med 35 kg och har ett vikt/effekt-förhållande på 1:1. Motorn har fått mindre ändringar, bland annat omdesignade luftintag för förbättrad motorventilation, med 20 hk extra effekt med standardbränsle och 25 hk med E85. Förbättrad oljekylningskapacitet, avgörande för hållbar körning på band under höga temperaturer. Toppfarten är 360 km/h.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















