Koenigsegg laddar för att slå fler fartrekord. Snart kan det bli aktuellt att köra Koenigsegg Jesko Absolut mot 500-km/h-vallen.
– Jesko Absolut kommer att utmana dessa rekord i sinom tid, uppger bolaget nu på Instagram.
För ett par veckor tog Koenigsegg tillbaka sitt världsrekord från elbilen Rimac Nevera. Regera körde 0-400 km-0 på 28,81 sekunder – över en sekund snabbare än elbilen. På Örebro flygplats körde Koenigseggs testförare Markus Lundh sprinten upp till 400 km/h och nedbromsningen till 0 på endast 28,81 sekunder.
Nu går Koenigsegg ut med information om att vi kan förvänta oss nya rekord framöver. Koenigsegg lovar också att de ska köra fortare än sitt gamla världsrekord på 447 km/h när det gäller det absoluta hastighetsrekordet. SSC Tuatara har kört 455 km/h, men den bilen var inte homologerad för gatubruk. Även Bugatti Chiron har kört snabbare, men kördes inte i två riktningar. Så rent tekniskt har Koenigsegg Agera RS världsrekordet.
– Agera RS byggdes för att briljera på banan. Otroligt nog lyckades den också bli den snabbaste homologerade produktionsbilen genom att sätta ett nytt världsrekord i topphastighet den 7 november 2017 i Pahrump, Nevada. Den uppnådde en tvåriktad medelhastighet på 447 km/h (277,8 mph), ett rekord som ännu inte har slagits av någon produktionsspecifik homologerad vägbil. Samma dag slog Agera RS även två andra rekord: rekordet 0-400-0 km/h, som senare slogs av Regera, och rekordet för den snabbaste bilen som noterats på allmän väg. Detta rekord hade stått i 79 år och 8 månader innan Agera RS tog kronan. Och ja, Jesko Absolut kommer att utmana dessa rekord i sinom tid, uppger Koenigsegg på Instagram.
Så vad kan vi då vänta oss av Koenigsegg Jesko Absolut? Modellen är toppfartsversionen av Jesko och det har tidigare talats om att den är god för över 500 km/h. Med en V8 med dubbelturbo på 1625 hästkrafter och en extremt låg CW-koefficient ligger bilen bra till för att utmana världsrekordet. Men exakt hur snabb den är har Koenigsegg ännu inte berättat. Två drömgränser att slå är 300 mph (483 km/h) och 500 km/h. Något som verkligen skulle ge eko runt om i världen.
– Om du tar siffrorna med frontarean, cd-värde, kraft, utväxling, kraftkurva och så vidare, så säger simuleringarna 532 km/h eller något liknande. Det är naturligtvis teoretiska siffror. Den snabbaste Koenigsegg vi någonsin kommer att bygga. Vi har lagt 1000-tals timmar på att göra den höghastighetsvänlig med allt man kan tänka sig. Dragkoffecienten är endast 0,278, har Christian von Koenigsegg sagt tidigare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter