Koenigsegg avslöjar superversion av Gemera: 2300 hk!

Koenigsegg avslöjar produktionsversionen av sin Gemera. Bilen släpps nu i en superversion med en V8 med dubbelturbo kryddat med tre elmotorer. Resultatet är världens snabbaste fyrsitsiga bil med galna 2300 hästkrafter!

Äntligen är den produktionsklara Koenigsegg Gemera färdig att visas upp. Det har hunnit gå drygt tre år sedan Koenigsegg avtäckte bilen i mars 2020. Nu har Koenigsegg visat upp den färdiga bilen på ett exklusivt event för inbjudna . Och bilen kommer inte enbart med den utlovade trecylindriga motorn ”Tiny Friendly Giant” på 600 hästkrafter. Den kommer med något mycket större och kraftfullare.

Koenigsegg ger kunderna möjlighet att byta ut den trecylindriga motorn mot V8:an med dubbelturbo från Koenigsegg Jesko, uppger Koenigsegg Registry. En uppgradering som kostar 4,5 miljoner, ovanpå grundpriset på drygt 20 miljoner kronor.  Tillsammans med tre elmotorer betyder det att Koenigsegg Gemera får sammanlagt 2300 hästkrafter! Med all säkerhet gör det Keonigsegg Gemera till världens snabbaste fyrsitsiga bil, ja kanske alla kategorier. 

Koenigsegg Gemera är fyrsitsig och kommer att byggas i 400 exemplar i Koenigseggs nya fabrik i Ängelholm. Med den nya motorn kommer den att bli bisarrt snabb. Bilderna från Koenigseggs stängda event avslöjar också att bilen begåvats med backspeglar och nya lättmetallfälgar, så påminner lite om de på gamla Aston Martin V8 Vantage. 

Med V8-motorn som lämnar 2300 hästkrafter när den körs på E85 får bilen ett vridmoment på 2750 Newtonmeter.  Viktförhållandet blir 1,11 hästkrafter per kg vikt. Precis som med den trecylindriga modellen kopplas V8:an till en niostegad blixtsnabb LST-växellåda. Några uppgifter om prestandan i superversionen har ännu inte släppts.  Det tidigare enda motoralternativet med en trecylindrig motor tillsammans med tre elmotorer har 1700 hästkrafter.