Koenigsegg visar upp första körbara Gemera: 1735 hk från rekordlätt drivpaket

Nu visar Koenigsegg upp den första körbara prototypen av nya hyperbilen Gemera.
Den fyrsitsiga bilen får 1735 hästkrafter och toppar över 400 km/h trots en rekordlätt drivlina.
– Denna är i grunden väldigt lik produktionsbilen men inte helt förfinad ännu, vi har aldrig visat den tidigare, säger Christian von Koenigsegg till youtubern Mr JWW.

Koenigsegg bjöd in youtubern Mr JWW till sin fabrik och utvecklingscenter i Ängelholm och första gången visade de upp en körbar prototyp av den fyrsitsiga Koenigsegg Gemera. Ytterligare två prototyper håller på att färdigställas. Bilen har Koenigsegg nya trecylindriga motor med Free Valve-teknik och tre elmotorer med torque vectoring. Tillsammans väger de tre drivenheterna rekordlite, trots att bilen har 1735 hästkrater. Den trecylindriga motorn Tiny Friendly Giant väger 70 kg och drivpaketet med två elmotorer och växelriktare väger 30 kg.

– Det här är vad vi kallar TC1 Gemera, detta är ett enormt ögonblick. Den första körbara prototypen som vi började köra förra sommaren och fortfarande kör med. Vi bygger också TC2 och TC3 som kommer vara lite mer förfinade, säger Christian von Koenigsegg.

De körbara prototyperna liknar till stor del produktionsbilarna, men kupén är full av testutrustning. Bilarna får Koenigseggs egenutvecklade växelriktare och elmotorer som de kallar David, Quark och Terrier. Enligt Koenigsegg så är det den lättaste och starkaste drivenhet någon bil har i dag. Även batteriet innehåller superteknik, avslöjar Koenigsegg.

– Det är världens mest strömtäta batteripaket i förhållande till storlek och vikt. Regera hade rekordet tidigare och nu tar dvi et det till nästa nivå med vår patenterade dielektriska kylvätska.