En ikonisk hyperbil har kommit till vägs ände. Efter 80 extrema exemplar slutar Koenigsegg att tillverka Regera-modellen.
– Vi kommer att sakna att producera Regera. Vilket drömprojekt som förverkligats, uppger Koenigsegg på Instagram.
En av de snabbaste och mest kraftfulla bilar som hittills byggts i Sverige har kommit till vägs ände. Koenigsegg meddelar nu att de upphör med produktionen av Regera-modellen som presenterades första gången 2015. I stället är de första exemplaren av nya modellen Jesko snart klara att levereras till otåliga köpare.
– Alla Regera är unika och lätt igenkännbara, en och en. Den här är en av många fantastiska kreativa kundspecifikationer som Regeraprogrammet består av, uppger Koenigsegg och visar upp en extra snygg Regera på Instagram.
Regeramodellen presenterades för första gången på bilmässan i Genève mars 2015. Produktionen var redan från start bestämd till 80 exemplar. Bilarna sålde slut på bara ett par år, trots en prislapp på långt över 20 miljoner kronor.
Modellen är en av de allra snabbaste och mest kraftfulla hybridbilar som någonsin producerats och saknar traditionell växellåda. Accelerationen upp till 100 km/h går på otroliga 2,8 sekunder. Genom att bilen saknar växellåda är toppfarten något lägre, men 400 km/h räcker långt, och dit går det fort.
Den totala effekten i bilen är 1800 hästkrafter, den största delen kommer från en V8-motor med dubbelturbo som lämnar 1500 hästkrafter. Vridmomentet när de tre elmotorerna skjuter på är sinnessjuka 2000 Newtonmeter.
Föregångaren Agera RS slog världsrekordet i hastighetskörning, Regera fick nöja sig med att bli snabbaste bil från 0 upp till 400 km/h och sedan tillbaka till noll. 31,49 sekunder tog den G-kraftiga resan. Regera har visats upp i ett antal läckra specialversioner genom åren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter