Koenigsegg ska få fart på Företagarna

Halldora von Koenigsegg har arbetat som operativ chef för svenska Koenigsegg i 20 år. Under hennes ledarskap har hyperbilarna gjort internationell succé. Nu ska hon hjälpa 60 000 andra svenska företag.
– Det är väldigt stärkande för självförtroendet, säger hon till Di.

Koenigsegg byggdes upp rätt mycket ur två tomma händer. När Halldoras make Christian von Koenigsegg var liten såg han den klassiska racefilmen Flåklypa Gran Prix och inspirerades något enormt. Blott 22 år gammal lyckades han samla ihop miljontals kronor för att förverkliga drömmen om superbilar. 

Vid millennieskiftet gifte sig superbilsentreprenören med Halldora och tillsammans byggde de upp det som i dag är ett av världens främst mest framgångsrika hyperbilsgarage. De bestämde sig tidigt för att de ville pröva att arbeta tillsammans och kärleken till bilar växte egentligen fram hos Halldora mer successivt.

Halldora och Christian von Koenigsegg har byggt upp ett Sveriges internationellt mest kända företag med enorma framgångar. Här vid presentationen av bileventet The Aurora där Koenigsegg medverkar.

I dag har hon arbetat i succéföretaget från Ängelholm i cirka tjugo års tid och fyller en väsentlig roll som företagets operativa chef i den mycket mansdominerade motorbranschen. En erfarenhet som hon nu tar med sig in i rollen som ny styrelseordförande för organisationen Företagarna, där hon vill främja kvinnligt entreprenörskap. Hon blir nu ordförande i organisationen med 60 000 svenska företag.
– Det hade jag behövt under mina formerande karriärår, men då var det få kvinnor runt omkring mig. På senare år har jag skaffat mig ett bra nätverk som skulle varit fint att ha i början, säger hon till Dagens industri.

Företagarna är en intresseorganisation som verkar för små och privatägda bolag. Att få förtroendet ser hon som ett ärofyllt uppdrag och hon har själv genom åren känt att nätverkande mellan olika mindre företag är en otrolig resurs. 

Ett av alla konstverk som producerats i Koenigseggs fabrik i Ängelholm.

– Jag har en gedigen erfarenhet av att vara företagare och blev väldigt glad över att bli tillfrågad. Ibland kan man känna sig ganska utelämnad som företagare, särskilt om man bara har några få medarbetare. Där vill jag att fler ska ta stöd och rådgivning. Vi har också 60.000 medlemmar som kan fungera som bollplank, säger Halldora von Koenigsegg. 

Målsättningen är att vara en närvarande ordförande med tydlig riktning och ett personligt engagemang. För att människor ska prestera sitt bästa krävs det också att man mår bra och får rätt stöd. Företagskulturen är avgörande för att ett företag ska kunna ta nästa steg, går det fort kan det få svårt att hinna med. Detta lyfter hon också som en av sina ståndpunkter när hon nu tar över som ny ordförande efter Fabian Bengtsson.
LÄS MER: