Koenigsegg Gemera har plats för fyra personer och toppar över 400 km/h, trots en trecylindrig motor. Nu avslöjar Koenigsegg för första gången hur den revolutionerande motorn Tiny Friendly Giant låter.
– Det är väldigt spännande, idag kan du för första gången höra motorn i bilen, säger Christian von Koenigsegg.
Nya Koenigsegg Gemera är en revolutionerande hyperbil som har plats för fyra fullvuxna med bagage. Bilen har 1735 hästkrafter från en liten trecylindrig motor och tre rekordlätta elmotorer.
Förbränningsmotorn kallas för Tiny Friendly Giant och är en teknisk revolution med free valve-teknik. Motorn väger endast 70 kg trots 600 hästkrafter. Det är första gången en produktionsbil har variabel ventilteknik som kan styras för att optimera effekt och förbrukning. Totalt kommer bilen att byggas i 300 exemplar och priset börjar på omkring 18 miljoner kronor. Hur den nya motorn låter har varit en väl förborgad hemlighet fram tills nu, då Koenigsegg startar upp sina nya motor i en ny video.
Tekniken i den här bilen är överjordisk, den har aldrig skådats förr. Tiny Friendly Giant med alla dess unika egenskaper och quark elmotorerna med David inverter går samman för att skapa denna fyrhjulsdrift. Ett vänligt kraftmonster som är enkelt och roligt att köra, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER: Nu testas Koenigseggs 533 km/h-bil i Sverige
Tack vara att bilen är fyrsitsig går utvecklingen snabbare, då fler tekniker kan åka med och optimera bilen.
– Det är mycket arbete som pågår bakom kulisserna här har vi mycket testutrustning i bildatan. Med fyrsitsen kan vi ha tre utvecklare och en förare som jobbar på bilen som finjusterar den tillsammans.
Många hade kanske trott att den trecylindriga motorn på två liter skulle låta tunn, men den har ett mäktigt avgasljud.
– Vi är fortfarande väldigt mycket i utvecklingsfasen, till exempel justerar vi fortfarande motorn, avgasljudet, responsen och och hur allting samspelar men idag kommer du att ha en liten smak av bilen.
Koenigsegg lovar att det finns mycket mer att ta ut av bilen än det lilla som visas i videon.
– Mycket spännande tider och vi håller på att finjustera och allt blir mer och mer spännande allt eftersom och vi kommer att höja effektnivån och varvtalen ochnu kör vi till cirka fyra och ett halvt tusen och vi har ytterligare 4 000 varv per minut och mer kvar att få in, säger Christian von Koenigsegg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter