Hur skulle du använda världens sista tank med bensin? Christian von Koenigsegg gav ett svar som förvånar en del – han kommer inte hälla den i en Koenigsegg.
När fyra av världens fyra främsta superbilstillverkare möttes i Top Gears podd fick de svara på i vilken bil de skulle hälla den allra sista tanken bensin som fanns på jorden. Eller ladda ett sista batteri om de hellre ville det.
Svaren kan förvåna en del, för ingen av Christian von Keonigsegg, Gordon Murray, Mate Rimac eller John Hennessey valde sina egna superbilar.
– Jag har min Mazda Miata från när jag var 19 år och kör den mest på somrarna, men kör den fortfarande varje vecka, mer eller mindre. Och jag skulle hälla bränslet i den bilen, säger Koenigsegg i Top Gears podd.
Gordon Murray som skapade den ikoniska superbilen McLaren F1 och som konstruerat flera Formel 1-bilar och nya bilen Gordon Murray F.50 väljer också en liten körglad sportbil med svag motor: Lotus Elan
Om någon vill veta vad bra styrning är, hoppa in i 60-talets Lotus Elan. Jag försökte slå det med McLaren F1 och misslyckades. Försökte slå det med Rocket och misslyckades, säger Murray.
John Hennessey väljer att hälla bensinen i sin Oldsmobile Cutlass 442 Cabriolet från 1969 som han fick av sin fru och fem barn på sin 60-årsdag. Och inte ens Rimacs grundare Mate Rimac väljer en elbil – utan heller den sista tanken någonsin i en BMW.
– För mig förmodligen BMW E30 M3. Det var alltid min drömbil och jag hade turen att köpa en för ett par år sedan. Det är vackert. Kanske inte så spännande att köra som jag förväntade mig, men det är den vackraste bilen för mig någonsin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter