Koenigsegg överraskade de flesta när de presenterade sin retrobil CC850. Bilen är en hyllning till märkets första bil – och världens starkaste manuella superbil. Nu berättar Christian von Koenigsegg allt om bilen som kostar 38 miljoner kronor och har 1385 hästkrafter.
– Den ska köras med en hand på ratten och en hand på växelspaken, säger han.
Inte många hade förväntat sig att Koenigsegg skulle visa upp en ny modell under Monterey Car Week. Ny och ny, förresten, Koenigsegg CC850 är nästan en exakt kopia av märkets första bil CC8S. Förutom att allt under skalet är hypermodernt. Det stora shownumret är att bilen har en typ av manuell växellåda.
– Det är 20 år sedan vi levererade den första produktionsbilen CC8. Av en slump fyller jag också 50 år, så kände varför inte göra en hyllningsmodell, säger Christian von Koenigsegg till Youtubekanalen MrJWW.
Sedan flera år tillbaka är Koenigsegg Jesko slutsåld, och trots att många vill beställa bilen finns inga att sälja. Då kan en ny modell i 50 exemplar à 38 miljoner styck dra in ett par miljarder kronor.
– Vi inte har haft någon tvåsitsig bil att sälja på flera år och telefonerna ringer. Det här för Koenigsegg tillbaka till rötterna. Vi kände att vi måste lägga till något till sortimentet som har mening och har ett annat syfte och det här för oss tillbaka till rötterna. Det här är naturligtvis. Det här en omformning av det baserat på vår senaste teknologi.
När Koenigsegg CC8S kom 2002 hade den 655 hästkrafter och hamnade i Guinness rekordbok som världens motorstarkaste produktionsbil. Retrobilen har mer än dubbelt så mycket, ändå är motorn nedtrimmad för att passa att köras med en manuell växellåda.
– Ja, jag minns att jag läste några artiklar som sa att de här svenskarna är vilda, en Ferrari har 450 hästkrafter, ingen kommer någonsin att behöva något mer det här, det här kommer aldrig att bli omkört.
Den nya bilen har 1385 hästkrafter när den körs på E85, och väger lika mycket, 1385 kg. Tekniken kommer från Koenigsegg Jesko.
– Ja, det här är 1385 kilogram och 1385 hästkrafter,en Porsche GT4 är lite tyngre än den här bilen så föreställ dig en Porsche GT4 med 1 385 hästkrafter. Det är mindre än 1600 hästkrafter men vi sa till oss själva att detta är en manuell bil och du kommer att köras mycket med en hand på ratten och ha kul med ett manuellt högergolv, med den här typen av kraft.
Motorn har trimmats ner lite för att ge ännu mindre turbofördröjning än Koenigsegg Jesko. Växellådan är samma Light Speed Transmission som i Jesko, men ger en perfekt illusion av en manuell låda.
– Viktigt för en manuell att den känns korrekt manuell och inte som något tv-spel eller något. Du kan lita på att det känns naturligt runt en krokig väg. och inget konstigt och
Ansträngningarna för att åstadkomma det har varit stora.
– Så vi har lagt ner mycket energi på att se till att detta är en analog upplevelse så kopplingspedalen har vi beräknat och mätt trycket i. Det finns inte någon verklig mjukvaruintervention mellan din fotrörelse och kopplingstrycket, det är den rätt viktade känslan, till exempel kan du inte dra den ur växeln förrän du har rätt varvtalsmatchning eller tillräckligt med kopplingstryck och du kan inte lägga i för låg växel vid högt varvtal eftersom det finns spärrhakar.
Bilen börjar levereras 2024, och enligt flera uppgifter ligger prislappen på 38 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter