Nu visar Christian von Koenigsegg upp sin drömfabrik. Här tillverkas och testas Koenigseggs V8 med dubbelturbo. Motorn överträffar de angivna effektsiffrorna i testbänken – både på E85 och 95 oktan.
– Ganska galet, över 1 600 hästkrafter på E85, säger Koenigsegg när V8:an maxats ur i testbänken.
Koenigsegg har byggt klart sin nya fabrik Gripen Atelier och nu även satt upp ett område där motorerna till Jesko och Gemera byggs. I en ny youtubefilm visar Christian von Koenigsegg upp hela anläggningen och maxar som final ur motorn på 1600 hästkrafter i testbänken.
– Det här är en miljökontrollerad atmosfär där vi har tillräckligt ren luft för den här typen av procedur och det är verkligen som tillverkning av en schweizisk klocka men i större skala, säger Christian von Koenigsegg.
På en vecka byggs den otroliga LST-växellådan till Koenigsegg Jesko som växlar snabbare än någon annan bil på marknaden. I filmen får du en mycket bra förklaring till hur supertekniken fungerar.
– Den väger bara 90 kilo inklusive hydrauliskt styrsystem, så det är något vi är väldigt stolta över. Det är verkligen ett konstverk, du får känslan av en schweizisk klocka som mekanik och en smyckesliknande känsla med mycket hög precision, säger Christian.
Motorerna till Koenigsegg Jesko tar en vecka att bygga för en operatör. För första gången får vi se motordelar till den färdiga V8:an med dubbelturbo. En hittills okänd detalj är att Koenigseggs sköld är etsad på kolvens topp. En stor del av hemligheten med motorn är att den klarar extremt högt cylindertryck.
– Vi säger skämtsamt att Koenigsegg-skölden skyddar mot förbränningstrycket och det som är ganska coolt är att när du öppnar upp en motor efter många många års drift kan du fortfarande se denna sköld väldigt tydligt det finns inget slitage på dessa delar, bara ett konstverk. Vi har extremt högt med upp till 1600 hästkrafter vi har faktiskt det högsta cylindertrycket av alla produktionsmotorer i världen, säger Koenigsegg.
En för många relativt okänd detalj är att Koenigsegg har ganska hemisfäriska förbränningskammare för att undvika knackningar.
– Detta är något vi utvecklat genom åren för att ha en perfekt låg risk för detonation och knackningar och klara av extremt cylindertryck.
På vissa marknader är Koenigseggs V8 på fem liter med dubbelturbo homologiserad för 1280 hästkrafter på vanlig bensin, medan den på andra håll får köras på E85 och då lämnar den 1600 hästkrafter. Ingen annan tillverkare har fått en så kraftfull motor per cylindervolym homologiserad över hela världen. Köparna rekommenderas att tanka 98 oktan när de kör på bensin, men motorn går faktiskt att köra även på 95 oktan.
– Vi trimmade faktiskt motorn på 95 för för att ha en säkerhetsmarginal, det är ganska fantastiskt hur en så kompakt motor kan få 1280 hästkrafter på 95 oktan med katalysatorer och cirkulerande vevhusventilation, säger Christian von Koenigsegg.
Crescendot på visningen är när en färdig V8-motor testas i testbänken. Motorutvecklaren Hassan som är ansvarig för att trimma och kalibrera mjukvaran visar motorns otroliga prestanda.
– Det var spännande. Hemligheten är att motorn är byggd för kraften och ett cylindertryck på 160 bar.
Effektkurvan efter att motorn maxats ur i testbänken visar att den lämnat 1614 hästkrater vid ungefär 7500 varv per minut i testbänken. När den körs på 95 oktan finns det en väl tilltagen marginal för att klara toppeffekten på 1280 hästkrafter.
– Det var häpnadsväckande. Nästan 1290 hästkrafter på 95 oktanigt bränsle och över 1600 hästkrafter på E85. Nu kan vi höra motorn svalna, det sparar i avgasutsläpp. Det är en sådan best, men det är ett vänligt odjur, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter