Superbilsmogulerna samlades – i en unik testkörning av varandras bilar. Christian von Koenigsegg fick ta plats i konkurrenternas bilar.
– Haha! Den bara flyger! Jag förstår varför folk älskar den här. Den är inte lika rå som vår Koenigsegg, men den har en majestätisk känsla.
Tre av världens mest omtalade bilgenier samlade för en unik provkörning. Top Gear fick ihop Christian von Koenigsegg med Bugattis vd Mate Rimac och Rob Dickinson som grundade Singer. De lät bilcheferna testa varandras hyperbilar på Top Gears testbana. Christian von Koenigsegg tog med sig nya Koenigsegg CC850 med en manuellt simulerad växellåda. Mate Rimac hade med sig både Bugatti Mistral och elbilen Rimac Nevera R. Det blev ett extra laddat möte eftersom Koenigsegg nyligen tog tillbaka världsrekordet från Rimac.
Som en grädde på moset tog Singers vd Rob Dickinson med sig en Singer DLS Turbo, en modern restomod-tolkning till klassiska Porsche 930 Turbo. Det blev ett biltest Top Gear sent kommer glömma. Tillsammans har bilarna över 4000 hästkrafter.

Christian von Koenigsegg fick ta plats i passagerarsätet. De andra superbilscheferna imponeras stort av Koenigsegg CC850. Den har en sekventiell växellåda som kan växlas både manuellt och automatiskt, här handlar det mer om körupplevelse än att vara absolut snabbast. Och de andra kan inte annat än kapitulera för Koenigseggs mästerverk.
– Okej, Christian, jag måste erkänna – det här är nog den mest engagerande bilen jag någonsin kört, säger Mate Rimac.
– Herregud, du är en trollkarl, Christian, vad du gjorde med den bilen! Christian, jag måste säga – jag är djupt imponerad. Som bilbyggare känner jag hur mycket tanke och passion som ligger i det här, säger Rob Dickinson.

Sedan får Christian von Koenigsegg ta plats i förarsätet. Och köra två av Koenigseggs värsta konkurrenter. Trots att han varit tveksam till elektriska hyperbilar blir han chockad av Rimac Nevera R.
– Jag är chockad. Den här bilen är en game-changer. Inte samma känsla som en manuell maskin, men kraften… den är från en annan planet, säger Koenigsegg om elbilen.
Men kanske är ändå Bugatti Mistral mer i hans smak.
– Haha! Den bara flyger! Jag förstår varför folk älskar den här. Den är inte lika rå som vår Koenigsegg, men den har en majestätisk känsla.
När han testar Singer DLS Turbo är det en helt annan känsla som bjuds. Det är en otrolig Porsche-hyllning baserad på 964-generationen, med en 3,8-liters dubbelturboboxermotor som ger 700 hk, men här är den i en 500 hk-version.
– Jag måste säga, Rob, du har verkligen fångat själen av Porsche här.
Det blir ett test där alla är vinnare, en hyllning till ingenjörskonst som skapat fantastiska bilar.
– Det är fantastiskt att vi lever i en tid där så många olika tolkningar av superbilen kan existera samtidigt. Från manuell växellåda till 2000 hästkrafter el – det är mångfalden som gör det spännande, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter