Idag inviger Koenigsegg sin nya fabrik utanför Ängelholm. Drömfabriken ska tillverka Koenigegg Gemera och är på 11 000 kvadratmeter.
– Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns så klart jätteroligt, säger Christian von Koenigsegg till TT.
Efter flera intensiva år med byggnadsarbeten står Koenigseggs nya drömfabrik äntligen färdig. I första hand ska fabriken producera den nya fyrsitsiga hyperbilen Koenigsegg Gemera med 1700 hästkrafter.
– Den kommer att utöka vår produktion med över 50 procent och möjliggöra att vi kan gå från att bygga en bil i veckan till en bil om dagen, säger Christian von Koenigsegg till TT.
Koenigsgg har investerat flera hundra miljoner kronor i anläggningarna. Under en period var planen att bilen skulle byggas tillsammans med Nevs, men när det kinesiska elbilsföretaget i Trollhättan fick ekonomiska problem nändrades planerna. Koenigsegg har fördubblat personalstyrkan till 600 personer och ska anmäla ytterligare 150 personer.
Men hyperbilstillverkaren har ännu större planer för sitt fabriksområde. En laddstation med 12 platser för elbilar som fått stöd av Naturvårdsverket ska finnas vid fabriksområdet. Ett besökscenter och ett Koenigsegg-museum ska öppna vid fabriken. Det nya museet kommer att finnas i ett 800 kvadratmeter stort besökscentrum som kommer att innehålla bilar från både nutid och dåtid och ge besökarna möjlighet att uppleva företagets spännande historia under 20 år.
Den nya Gemera-fabriken ligger i anslutning till Koenigseggs befintliga kontorsbyggnad, och de fyra tidigare flygplanshangarer som används som produktions- och monteringsutrymmen på Valhalla-området i Ängelsholm. Arkitekturen är inspirerad av den dragspelsliknande layouten i gamla svenska fabriker där utrymme och dagsljus maximeras.
Koenigseggs utvecklingsavdelning kommer också att finnas i fabriken. Köpare av Koenigseggs exklusiva hyperbilar kommer att välkomnas till en kundlounge där de kan specificera sin bil i realtid med en bil i naturlig storlek. Utanför fabriken byggs en ny testbana för att leveranstesta bilar
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter