Koenigsegg väljer bort helt elektriska bilar in i det längsta, avslöjar grundaren Christian von Koenigsegg.
Men snart kan utvecklingen ha gått så långt att den svenska hyperbilstillverkaren tvingas överge sina förbränningsmotorer.
– Om 5-6 år så har vi kanske inget val, eller så har batterierna blivit så lätta och då kan vi gå på det spåret, säger Christian von Koenigsegg till Framgångspodden.
Christian von Koenigsegg har gjort något som bara några andra svenskar lyckats med: Startat en livskraftig och lönsam bilfabrik. Och i hans fall är det en ännu större bedrift då Koenigegg verkar inom den extremt samla nischen hyperbilar.
I senaste upplagan av Framgångspodden berättar Christian von Koenigsegg om resan från utblottad entreprenör till superbilskung. Något oväntat visar det sig att Koenigsegg tjänat mer på Teslaaktier än på att tillverka hyperbilar. Christian von Koenigsegg satsade på ett tidigt stadium hela sitt sparkapital på Teslaaktier. En investering som nästan 100-faldigts i värde.
– Elon Musk är en stor idol, jag började följa honom när han sålde Pay Pal och började bygga rymdraketer. När han började bygga bilar vill jag köpa in mig. Dagen efter börsintroduktionen tog jag mitt sparkapital och gick in på 23 dollar, Jag har tjänat mer pengar på Tesla än vad jag kunnat ta ut på Koenigsegg i lön. Nu står de första aktierna i motsvarande 2000 dollar när splittarna räknas in, säger Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg själva satsar i första hand på förbränningsmotorer och laddhybrider och har inga planer på att gå över till helt elektriska motorer. Även om miljötänket är viktigt.
– Vi vet inte hur länge man får göra det och så länge du kan köra på förnybart bränsle och det ger bättre prestanda och en roligare upplevelse så tycker vi det är värt att göra.
Koenigsegg har haft ett nära samarbete med Rimac som släppt superbilen Rimac Nevera som slår Koenigsegg i acceleration, men än så länge är det etanol och laddhybrider som gäller.
– Vi blandar och mixar, vi kan hur lätt som helst göra en elbil, det är bara att ta bort förbränningsmotorn, vi har 700 elmotorhästar redan. Vi kan bara sätta i fler elmotorer och större batterier så har vi 2000 hästkrafter. Det är enklare, men det blir tyngre och vi har inte ljudet.
Men utveckling, lagar och regler kan vara på väg att hinna i kapp även Koenigsegg. Och när en Tesla för 1,4 miljoner kronor slår en Koenigsegg i acceleration, om än endast på raksträckor, kan det svenska superbilsföretaget tvingas tänka om. Men inte utan motstånd.
– Om 5-6 år så har vi kanske inget val, eller så har batterierna blivit så lätta och då kan vi gå på det spåret. För oss är prestandaupplevelsen nummer ett, samtidigt som vi tar hänsyn till miljön, säger Christian von Koenigsegg i Framgångspodden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter