Efter en utdragen budstrid såldes den unika racerbilen Koenigsegg CCGT igår kväll för en jättesumma. Bilen byggdes som en utmanare till McLaren F1 GTR på Le Mans. Men på grund av oturliga omständigheter fick vi aldrig se Koenigsegg CCGT tävla på racerbanorna. Men kanske kan det bli revansch nu när bilen sålts.
I mitten av 2000-talet stod bilmärkena i kö för att ta fram bilar till GT1-klassen. Ferrari, Aston Martin och Maserati hade egen bilar. Koenigsegg ville inte vara sämre utan tog fram specialversionen CCGT av sin CCR. CCGT lanserades på bilmässan i Genève 2007. CCGT vägde under 1 000 kg och hade över 600 hästkrafter tillgängliga från sin 5,0-liters 32-ventils V8-motor. Kraften nådde bakhjulen via en AP-Racing dubbelskivig koppling och en Koenigsegg/Cima sekventiell magnesiumväxellåda.
Sorgligt nog kom bilen inte hela vägen till racerbanan på grund av väldigt oturliga omständigheter. Koenigsegg CCGT togs fram för att Christian von Koenigsegg drömde om att vinna GT1-klassen på Le Mans, något som McLaren gjorde 1995 med sin F1 GTR. Enligt ACO:s Le Mans-regler fick inte bilen inte vara bredare än två meter och sittbrunnen måste täcka minst 70 % av bilens bredd. Christian von Koenigsegg designade CCGT med dessa mått för att skapa den perfekta GT1-bilen. Bilen var ett sidoprojekt och tog flera år att färdigställa.
LÄS MER: Supertekniken bakom Koenigseggs rekordbil med 2300 hk
Bilen hade en förstorad version på Koenigseggs V8 på fem liter utan turbo. Slutresultatet beskrivs av Koenigsegg som häpnadsväckande, bilen var superstyv, vägde under 1000 kg, och hade över 600 kg downforce och hade över 600 hästkrafter utan turbo.
– De få personer som har kört CCGT uppger att den har väghållning som en dröm och att den skulle ha varit mycket konkurrenskraftig, skriver Koenigsegg på sin hemsida.
Men det blev aldrig något Le Mans. Reglerna ändrades och satte stopp för bilen. Det krävdes en minsta produktion på 350 exemplar per år för att få vara med, något som förstås var helt ouppnåeligt för Koenigsegg. Koenigsegg har än idag inte byggt sin 350:e bil.
När bilen inte kunde tävla i GT1-racing köptes den av Bård Eker som då var stor aktieägare i Koenigsegg, den norska miljardären har ägt bilen fram till nu. Under Bonhams auktion på Goodwood under fredagkvällen bytte den ägare efter en utdragen budstrid. Priset landade på 39 miljoner kronor.
Men förhoppningsvis för Koenigsegg CCGT visa vad den går för mot McLaren F1 efter 25 år. Eftersom bilen är byggd enligt GT1-reglementet meddelar The Masters Historic Racing organisation att bilen är berättigad att delta i Masters Endurance Legends Series.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter