Koenigsegg avslöjar nu att deras första elbil kommer inom fyra år. Bilen kommer att få 2000 hästkrafter och ha teknologi på Formel 1-nivå.
– Vill man ha 3 000 hästkrafter är det inget problem, men det är ju lite löjligt, det behöver man inte. Men uppemot 2 000 är väl bra, säger Christian von Koenigsegg i en intervju med Auto Motor och Sport.
Koenigsegg har tidigare inte velat bekräfta att de ska lansera en elbil. De har hållit fast vid bilar med förbränningsmotor och hybridteknik för att hålla nere vikten.
Men nu bekräftar grundaren och vd:n Christian von Koenigsegg för Auto Motor och Sport att det kommer en elektrisk bil inom fyra år. Kunderna får själva välja mellan förbränningsmotor, hybrid och el.
– Vi kommer att göra rena elbilar, och kunderna kommer att få välja om man vill köpa en elbil, en hybrid eller rena förbränningsmotorbilar – om vi får göra det för lagstiftarna eftersom det är låg volym, förnyelsebara bränslen och väldigt rena avgaser säger von Koenigsegg till tidningen.
Enligt Koenigsegg är det inte säkert att en förbränningsmotorbil från dem släpper ut mer än en elbil, då bilarna körs väldigt korta sträckor jämfört med bruksbilar.
Den kommande elbilen ska inte väga mer än 1500 kilo och ha en räckvidd på över 30 mil i motorvägsfart. Effekten blir omkring 2000 hästkrafter vilket kommer att göra det till världens starkaste bil. Och den blir inte billig.
– Battericellerna blir dyra eftersom de är extrema och inverterna och elmotorerna blir state of the art aerospace grade. Det här blir inte vad du hittar i en Tesla, Toyota eller Audi, utan ligger på militär rymdteknologinivå eller Formel 1-nivå, säger Christian von Koenigsegg.
Maths Nilsson är grundare av Carup.