Här är Super-Subarun som vägrar dö. Tomas Kumm har kört 55000 mil utan stora reparationer. Han har flera knep för att bilen att hålla längre.
Carup.se har tidigare berättat om den gemytliga Subaruägaren Tomas Kumm från Strömstad. Han äger en Subaru Legacy från 2010 med dieselmotor som verkar odödlig.
– Den har sina skavanker och en del mindre reparationer har det blivit. Men när jag passerade 50 000 mil skojade vi på verkstaden om att nu kör vi upp till 100 000.
Hans Subaru med dieselmotor verkar vara en evighetsmaskin. Tomas hör andra bilägare som sliter håret i bekymrade testar över en massa kostsamma fel. Försiktig körning på långa sträckor är ett av knepen för att få bilen att hålla.
– Jag har inget haveri på den, det mesta är i original, växellåda och sådant fungerar fint. Men jag kör ibland med hjärtat i halsgropen när man läser om allt som kan hända med vevaxlar och sådant.
– Jag kör mest längre sträckor, det är sex mil tur och retur till jobbet. Då rullar jag på i lågt tempo.
Ibland funderar han på om det är ren tur. Det verkar som Thomas Kumm är den mest tursamma bilägaren i hela världen.
– Ta i trä så fungerar den fortfarande. Men jag läser på Facebook i trådar från andra Subaruägare att de har en massa konstiga problem, men jag har inga alls.
Men detta är inte den första odödliga Subarun som stått i hans garage. Innan Tomas köpte sin Legacy från 2010 hade han en från 2005, men det var inte diesel.
– Tidigare hade jag en annan Subaru Legacy, det var med bensinmotor. Den körde jag nästan fem år och tror inte ens att jag behövde byta bromsar, det var kanske därför som det blev en sådan igen.
Han har flera knep som gör att bilen går längre och kostar mindre pengar.
– Sedan är det mjuka kallstarter som gäller och inte köra för hårt när motorn är kall och använda värmaren så mycket det går. Jag tror det är en av anledningarna till att jag inte behövt betala så mycket reparationer.
Väldigt täta oljebyten tror han inte på. Tomas har inte gjort någon överdriven service på bilen. Det enda som han ser till är att den kommer in för de kontinuerliga besök på den lokala verkstaden.
– Jag sköter all service och sådant på samma lilla verkstad som jag alltid har använt mig av. De är som vänner och de kommer att få sköta om den här bilen tills den slutar fungera.
Han har inga planer på att byta bil, inte så länge den kära gamla Subarun fungerar som den ska.
– Så länge det inte händer något allvarligt så får den hänga med. Men det är inte värt att kosta på en så gammal bil några större reparationer.
Han har visserligen pratat om 100 000 mil och nolla kilometerräknaren. Men det kommer inte att bli lätt.
– Men jag vet inte om vi hinner komma upp till 100 000 mil innan jag trillar av pinnen. Det är snart pension och efter det kommer jag nog inte att köra lika mycket längre, säger Tomas och skrattar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.