Efter ränterusningen och den försvunna klimatbonusen. Nu är ett billån på en lätt begagnad bil betydligt billigare än privatleasing. På Sveriges mest sålda elbil VW ID.4 kan du spara så mycket som 3400 kronor i månaden.
Under lång tid rekommenderade vi så kallade ”experter” privatleasing som det bästa och billigaste sättet att köpa bil. Men den enorma värdestegringen på begagnade bilar gjorde att de som ägde bilen själv var de verkliga vinnarna. Ändå har så stor andel som 60 procent av de privata bilköpet skett med leasing.
Efter den senaste tidens ränterusning har månadskostnaderna rusat i höjden för privatleasing. Den slopade klimatbonusen gav ytterligare en chockhöjning. Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 kostar nu 8200 kronor i månaden att privatleasa i sitta allra enklaste utförande. Även billån har ökade månadskostnader, men inte alls i samma utsträckning som privatleasing.
Nu visar nya beräkningar att du kan spara tusenlappar varje månad på att istället köpa en lätt begagnad ID.4 med billån. Du får en så gott som ny ID.4 för 548 600 kronor och kan köpa den med billån för 5300 kronor per månad om du har möjlighet att lägga en kontantinsats på 20 procent (164 580 kronor). Dessutom får du dra av räntan, så den verkliga månadskostnaden blir cirka 4800 kronor.
Det innebär att du kan spara 3400 kronor i månaden jämfört med att privatleasa en splitterny bil för 8200 kronor. Även på många andra bilmodeller är det numera mer lönsamt att ta ett billån än att köpa bilen med privatleasing. En anledning är att räntan på ett billån är avdragsgill till 30 procent, något du går miste om vid privatleasing. Allra billigast blir det förstås att köpa kontant, om du inte kan investera pengarna till en större alternativ avkastning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter