Klassiska Volvo P1800:n döljer en urstark turbo-hemlighet under huven

Det här sköna bygget kan vara världens snabbaste Volvo P1800.  Under motorhuven på den smäckra sportbilen ruvar en hemlighet som gör att klassikern kör ifrån nya sportbilar.
Volvo P1800 firar i år 60-årsjubileum. 

Volvo P1800 är en av de snyggaste bilar som har producerats av den svenska tillverkaren. Och i år fyller den klassiska modellen 60 år. P1800 var snabb för sin tid, men långt ifrån någon raket med sin B18-motor på 100 hk. 

Finländske bilentusiasten och supermekanikern Juha Uusitorppa på Recycle Racing bestämde sig för att göra något åt saken. Han bytte ut B18-motorn mot en annan legendarisk Volvo-motor med betydligt mer effekt. Bygget har nu uppmärksammats i internationell press.

Det är svårt att tro det när man ser den diskreta vita P1800:n i originalskick, men under huven döljer sig en B230FT fycylindrig rödblocksmotor som är rejält modifierad. Motorn ger 500 hk bland annat tack vare en större turbo och andra spridare, speciella bränslepumpar och ett nytt styrsystem. Dessutom har bilen fått en femväxlad Getraglåda och drivaxel från en Volvo 940. När Juha vill köra mer civiliserat går motorn att ställa om så att den går 136 hk. 

I år är det 60 år sedan Volvo för första gången visade upp den legendariska sportkupén P1800. Bilen gjorde bejublad entré för första gången på Bryssel Auto Show den 24 januari 1960.

Den säkra tekniken från Volvo Amazon tillsammans med Pelle Pettersons ikoniska design gjorde bilen till en succé i hela världen. Redan 1957 ritade designern Pelle Petterson Volvo P1800  i de italienska designstudiorna i Frua. Tekniken i bilen kom från Volvo Amazon.

Designen hade italienska influenser, motorn var svensk, men till en början byggdes P1800 hos Jensen Motors i England med karosser pressade i Skottland. Allt löpte dock inte helt problemfritt till en början vid produktionsstarten 1961. Kvaliteten var så dålig i början att de 250 första bilarna fick tas in på fabriken och repareras innan de kunde levereras. Därför flyttades produktionen hem till Volvos Lundby-fabrik 1963.

Med 100 hk och en acceleration upp till 100 km/h på endast 12,1 sekunder var Volvo P1800 en snabb bil för sin tid. Trots de anmärkningsvärda fartresurserna tummade inte Volvo på säkerheten. Bilen blev den första sportbilen i världen med säkerhetsbälten för alla fyra passagerare. För att visa hur starka bältena var hängdes en P1800 upp i trepunktsbältet i en kran i hamnen i Hamburg.

Men allra mest känd är kanske P1800 för att ha den blev Helgonets bil. Roger Moore spelade hjälten Simon Templar som rattade en P1800 S i den kända tv-serien. Roger Moore gjorde sådan succé i rollen att han snart fick bli James Bond.

Även vår svenske kung Carl XVI Gustaf föll för bilens sköna linjer. P1800 blev ett kungligt åk från kronprinsen 18-årsdag och under flera år framåt. Ingen annan Volvomodell har gått längre än Volvo P1800. Amerikanen Irv Gordon hann köra sin P1800 515000 mil innan han avled förra året. Han behövde faktiskt byta B18-motorn en gång, efter 400 000 mil.

Genom åren har Volvo producerat flera kupémodeller: Volvo 262 C Bertone, Volvo 780 Bertone, Volvo C70 och Volvo C30. I dag har märket ingen kupé längre, den produceras i stället av systermärket Polestar under modellnamnet Polestar 1 och är en hybridsportbil.