Det klassiska bilmärket återuppstår. Man bygger framtiden från gömda bilar som hittades i underjorden.
Många blev ledsna när klassiska lyxbilstillverkaren Bristol Cars gick i graven 2020. Märket har funnits sedan krigsslutet 1945 och har tillverkat lyxbilar i samma anda som den brittiska aristokratin, elegant utan att sticka ut för mycket.
Vid konkursen hade företaget 100 miljoner kronor i skulder och ett modellprogram som stod sig dåligt mot tidsandan. Men medan konkursförvaltaren och de rovgiriga intressenterna kastade sig över kadavret till bilmärke, tog den stukade företagsledningen ett sista desperat beslut.
Man gjorde som den norska regeringen vid den tyska invasionen 1940. Tog sina kvarvarande tillgångar och gömde dem på ett säkert ställe. I en anonym källare någonstans utanför London ställde de in 15 bilar i hopp om att gamarna inte skulle sätta sina klor i dem. Där fanns bland annat en Bristol Bullett från 2016, Bristol 409 Bullet Speedster prototyp från 1964 och en Bristol Fighter från 1982. Sammanlagt fanns där bilar till ett värde av omkring 15 miljoner kronor.
De sista företrädarna för Bristol Cars påstod att bilarna inte var värda något. Att de tillhörde några andra och en del av dem var deras privata fordon. Men en snabb värdering fastställde värdet till omkring 15 miljoner kronor.
Bilarna överfördes till konkursboet, som köptes av Jason Wharton. Han påstod sig då för att ha planer på att återuppliva märket. Men det var inte många som trodde honom, förrän nu.
Bristol Cars har en ny hemsida. Där meddelar man att inför 80 årsjubileet av bilmärkets grundande tänker man återigen väcka märket till liv igen.
– Vår produktionsplan inkluderar en ny begränsad upplaga Bristol Fighter för 2025, en begränsad upplaga Bristol Speedster för 2026 och sedan nya produktionsbilen Bristol Buccaneer för Bristol Pullman för perioden 2027-30, säger Jason Wharton på företagets hemsida.
Det nya Bristol Cars säger sig ha planer för att bygga elbilar. Men man stänger inte dörren för klassiska fossila förbränningsmotorer.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.