Den nya straffavgiften i Londons miljözon ULEZ orsakar rusning efter klassiska bilar. Bilar som är äldre än 40 år betraktas som historiska och slipper avgiften på 175 kronor om dagen. Nu rusar värdet på moderna klassiker.
– Bobby Ewing-Mercan med 280-motor är skottsäker och rimligt ekonomisk, säger en bilhandlare till Auto Express.
London utökade nyligen sin miljözon ULEZ till att gälla hela staden. De nya reglerna gör att bensinbilar som ligger under Euro 4 och dieselbilar under Euro 6 får betala en straffavgift på 175 kronor per dagen. Men det finns kryphål som gör att vissa äldre bilar kör gratis i zonen trots att de förorenar mer.
Klassiska bilar som är äldre än 40 år betraktas som historiskt fordon och får köra avgiftsfritt i ULEZ i London. Det har gjort att fina moderna klassiker har blivit heta och nu dammsugs bilhandlare i Storbritannien på moderna klassiker. Sökningarna på termen ULEZ på sajten Car & Classic har 30-faldigats, uppger Auto Express.
Bilhandlare rapporterar om ökad intresse för användbara klassiker, inte minst Mercedes. Cabrioletmodellen SL, känd som Bobby Ewing-Mercedes har blivit het, och är en mycket stryktålig modell.
– Den har också ett megarattlås – de är inte riktigt lika bra som en Londontaxi men det är inte långt borta, säger Sam Bailey är VD för SL Shop till Auto Express.
En som bytt sin dieselbil mot en klassiker är veterinären Helen Hasler. Hon köpte en VW Beetle Cabriolet TDI för miljöns skull, då hon hört att dieslar var miljövänliga. Nu har hon bytt sin Beetle mot en klassisk MGB GT. Sedan finns det bilar från början av 2000-talet som faktiskt kvalar in i Euro 4. Jaguar XJ8, MGF, Porsche Boxster och Mercedes SLK är nu mycket heta på begagnatmarknaden.
Stora bilden: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1111962
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter