Förslaget klart: Körskola krav för körkort i Sverige

Körkortsutbildningen i Sverige ska göras om. Idag presenterades Transportstyrelsens utredning. Det verkar bli obligatoriskt att gå på körskola.  
– Ett förslag är att alla ska få vägledning på trafikskola i framtiden, säger utredaren Josefine Hallenberg på Transportstyrelsen ill Carup..

Andelen underkända körkortsprov har skjutit i höjden. Därför tillsatte regeringen en utredning för att se över framtidens körkortsutbildning. 
– Vi har kommit fram till att föreslå ett paket av åtgärder, säger Josefine Hallenberg.

Det kanske mest anmärkningsvärda är att man inte längre kan gå igenom utbildningen som renodlad privatist.
– I utredningen föreslår vi att alla som ska ta körkort måste få vägledningstillfällen på trafikskola. Där får man avstämning och hjälp under resans gång, säger Josefine Hallenberg.

Så här görs teoriprovet idag.

Men trafikskolor kostar pengar och körkortsutbildningen får ofta kritik för att vara en klassmarkör som kostar för mycket pengar.
– Vi har sett att en del går till proven utan att de är färdigutbildade, och då är risken att de får höga kostnader för proven, säger Josefine Hallenberg.

Det är något som trafikskolorna också vittnat om. En del anmäler sig på ren chans till körkortsproven och blir underkända. Samtidigt får de betala en avgift för provet.
– Genom att gå till en trafikskola och få handledning kommer de att komma bättre förberedda till provet och fler blir godkända, säger Josefine Hallenberg. 

Så här görs uppkörningen idag.

Med dagens system kan körkortseleverna anmäla sig till omprov direkt efter att de blivit underkända. Det vill utredarna också ändra på.
– Vi föreslår också att man måste vänta två veckor efter ett underkänt prov. På det viset får eleven möjlighet att läsa på och förbereda sig bättre inför nästa gång, säger Josefine Hallenberg. 

Det är många som har starka åsikter kring körkortsutbildningen. Det nya förslaget riskerar också göra det dyrare eftersom man inte har den teoretiska möjligheten att gå hela vägen som privatist.
– Det är en stor investering att ta körkort, men det kan också bli kostsamt att göra prov när man inte är förberedd, Josefine Hallenberg. 

Utredningen har tittat på den framtida körkortsutbildningen genom ett brett spektra.
– Vi föreslår också att det ska finnas information på flera olika språk, allt för att underlätta för alla som vill ta körkort, säger Josefine Hallenberg. 

Körkortsfrågan är alltid aktuell i den politiska debatten. 
– Det är en fråga som engagerar många. Alla är heller inte 18 år och får hjälp av sina föräldrar. Nuförtiden är det fler grupper som tar körkort, vi ser bland annat många äldre som också går på körkortsutbildningen, säger Josefine Hallenberg. 

Många körkortselever har svårt att hitta någon att övningsköra med. Detta har också utredarna tittat på.
– En annan sak som vi föreslår är en utbildning för handledare och att handledare ska kunna ha flera elever, på det sättet tror vi att fler kan hjälpas, säger Josefine Hallenberg. 

Transportstyrelsens förslag till ny körkortsutbildning

Obligatoriska moment i utbildningen

  • Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen vid trafikskola under utbildningsprocessen.
  • Introduktionsutbildningen avskaffas.

Förutsättningar vid privat övningskörning

  • Ny speciell handledarutbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.
  • Handledare ska kunna övningsköra med fler än fem elever över tid.
  • Utökade informationsinsatser om privat övningskörning.

Förutsättningar vid förarprov

  • Utökad giltighetstid för godkänt kunskapsprov (teoriprov) till 12 månader.
  • Förbud mot täta omprov. Ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter underkännandet.

Utökade informationsinsatser till blivande förare

  • Förbättrad information till blivande förare via digitala kanaler.
  • Utökad information om körkortstagande på andra språk än svenska.
  • Skolverket bör få i uppdrag att ta fram utbildningskurs i trafikkunskap vid Komvux.


LÄS MER:

Senaste nytt

Skräcksiffran – därför kan tysk bilindustri gå under

Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA.
– Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.

Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.

I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.

Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.

Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta.
– Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.

Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.

Genomsnittlig arbetskostnad per bil:

LandGenomsnittlig arbetskostnad
Tyskland32 000 kronor
Storbritannien22 000 kronor
Italien19 000 kronor
Frankrike14 000 kronor
USA13 000 kronor
Kanada9400 kronor
Spanien9300 kronor
Slovakien8000 kronor
Sydkorea7700 kronor
Japan7500 kronor
Tjeckien6700 kronor
Polen6400 kronor
Kina5800 kronor
Turkiet4000 kronor
Mexiko2900 kronor
Rumänien2600 kronor
Marocko1033 kronor
Källa: Oliver Wyman

LÄS MER:

Teslas lager svämmar över med osålda Cybertruck

Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.

Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret.
– Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.

I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.

Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)

Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.

Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.

Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.

Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.

Foto: JoeTegtmeyer (via X)

Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år.
LÄS MER:

Svensk tar över på Volvo i Norge: ”Väldigt stolt”

Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge. 

Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90. 

Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.

Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. 
– Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson.
LÄS MER:

Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr

Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd. 

Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga. 

Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. 
– Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.

Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. 
LÄS MER: