Nu är det klart: Dieselpriset ska sänkas med 5,50 kronor per liter från 2024. Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att sänka reduktionsplikten till sex procent.
– Det har visat sig att reduktionsplikten inte är effektiv klimatpolitik. Vi väljer i stället att värna hushållen som pressas hårt i denna svåra ekonomiska situation, skriver partiledarna på DN Debatt.
Inblandningen av biobränsle i bensin och diesel har varit en het potatis och nära att utlösa regeringskris. Men nu är partierna överens om en stor sänkning. Rduktionsplikten ligger idag på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel, från 1 januari ska den sänkas till sex procent för både bensin och diesel.
Det kommer att sänka priset på en liter diesel med 5,50 kronor och bensinen med omkring en krona. Anledningen är att biobränslet som blandas in är betydligt dyrare än fossil bensin oh diesel.
– Det är i linje med den nivå som Sverigedemokraterna lovade innan valet, även om vi naturligtvis helst hade sett ännu lägre nivå och framför allt tidigare”, skriver SD-ledaren Jimmie Åkesson på Facebook.
Åsikterna om reduktionsplikten är ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen går isär. Vissa miljöorganisationer har hävdat att det är ett önsketänkande. Men regeringens beslut får hård kritik av Miljöpartiet.
– Genom att först tvärnita elektrifieringen och nu öka importen av bensin och diesel kommer utsläppen från transporterna att öka, inte minska. Det är ett gigantiskt svek mot våra barn att mitt i en klimatkris öka utsläppen och låsa fast Sverige i fossilberoende, skriver språkröret Märta Stenevi på Twitter.
Men enligt regeringen är reduktionsplikten inte något effektivt sätt att begränsa koldioxidutsläppen, vi betalar dyrt för att dammsuga världen på slakteriavfall som görs om till diesel.
– Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för detta år. För 2025 respektive 2026 kan dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre med de nya nivåerna jämfört med om vi inte gör något med reduktionsplikten, skriver regeringen och Sverigedemokraterna på DN Debatt.
Regeringen vill istället satsa på elektrifiering av bilarna och ska nu satsa på utbyggnad av elsystemet och på laddstolpar i hela landet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter