Nu här det helt klart. EU river upp totalförbudet mot förbränningsmotorer. Men det blir bara en liten lättnad. Sverige ser ut att få tuffare krav än andra EU-länder.
– Det är upprörande att man ska riva upp det här förbudet mot förbrännningsmotorer, säger energiekonomen Claes Hemberg.
EU:s upprivna förbud mot förbränningsmotorer blir knappast en lättnad för bilindustrin. Kryphålet ser ut att bli litet. De nya bilarna med förbränningsmotorer måste köras på svindyra syntetiska bränslen. Dessutom måste de vara gjorda av koldioxidfritt stål. Det ser också ut som att endast laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare tillåts ha en motor, uppger Handelsblatt. Istället för 100 procents sänkning av C02-utsläppen nöjer sig EU med 90 procent.
Från 2035 kommer inte större företag och hyrbilsbolag i många EU-länder att få köpa något annat än elbilar. I Sverige köps en majoritet av de nya bilarna av sådana kunder. Den nya regeln gäller för Sverige, men inte för alla EU-länder. De andra länderna som omfattas är Tyskland , Frankrike, Finland, Österrike, Belgien, Danmark, Irland, Luxemburg och Nederländerna, uppger Bild. Men ännu så länge är beskedet nytt och detaljerna något oklara.
Förslaget som antagits av EU-kommissionärerna ska nu att behandlas av Europaparlamentet och av medlemsländerna i EU-rådet.
– Det här paketet kommer att vara en livlina för den europeiska bilindustrin. Vi använder alla tillgängliga mekanismer – förenkling, flexibilitet, europeisk preferens, riktat stöd och innovation, säger Stéphane Sejourne, EU-kommissionens verkställande vice ordförande i ett uttalande.
Energiekonomen Claes Hemberg är kritisk mot beskedet. Även flera toppchefer på Volvo Cars har riktat hård kritik mot EU.
– Det är upprörande att man ska riva upp det här förbudet mot förbrännningsmotorer. Tidigare bestämde de att vi skulle gå över till el. Nu har mängder med företag och konsumenter redan förberett sig för detta. Det blir som att ta ett steg tillbaka och politikerna i EU tappar i förtroende, säger Claes Hemberg.

Nu varnar många för att Europa tappar ännu mer i konkurrenskraft mot Kina som tagit ledarskapet inom övergången till elbilar.
– Samtidigt gör detta att vi förlorar konkurrens mot Kina. Där har man satsat hårt på elbilarna och ligger långt före oss. Nu gör vi lite samma misstag som Henry Ford en gång i tiden gjorde. Bensin var modernt för hundra år sedan. Om man går över till el så får man bättre koll på din ekonomi. Dessutom blir vårt samhälle starkare eftersom vi kan producera våra egna drivmedel, så är det inte nu och vi är beroende av andra, säger Claes Hemberg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.















