Kinas bilmarknad förändras snabbt, och konkurrensen är stenhård. Bara åtta biltillverkare lyckades gå med vinst.
SAIC Group är en jätte inom kinesisk bilindustri – faktiskt en av de största biltillverkarna i världen sett till årlig försäljning. Stora delar av framgången beror på framgångsrika samarbeten med utländska märken, främst genom sina joint ventures med Volkswagen och General Motors. Faktum är att SAIC ligger bakom många av Volkswagens bilar som säljs i Kina. De står för fabriker, resurser och kunskap om den kinesiska marknaden. Tillsammans ser de till att många Volkswagens bilar tillverkas och säljs i landet. SAIC nådde tredjeplatsen bland Kinas mest lönsamma biltillverkare med en kvartalsvinst på 4,08 miljarder kronor.
Geely gick ännu bättre, och tjänade näst mest i Kina. Företaget började med att tillverka kylskåp, men gick in i bilbranschen på 1990-talet. Geely hamnade på andra plats med en nettovinst på 7,66 miljarder SEK. Geely har också Kinas mest säljande elbilsmodell just nu.
Men allra bäst gick det för BYD, som toppar listan med en vinst på hela 12,35 miljarder SEK under kvartalet. BYD slog till och med Tesla under perioden – med god marginal. BYD tillverkar i princip allt själva till skillnad från många andra – batterier, elmotorer, mjukvara och till och med halvledare. Därför behövs inga underleverantörer. Resultatet? Lägre kostnader och färre förseningar.
Så stor vinst gjorde de kinesiska bilmärkena första kvartalet 2025
Placering | Märke | Bruttomarginal | Nettovinst (SEK) | FoU-kostnad (SEK) |
---|---|---|---|---|
01 | BYD | 20,7 % | 12,35 miljarder | 19,34 miljarder |
02 | Geely | 15,78 % | 7,66 miljarder | 4,53 miljarder |
03 | SAIC | 8,13 % | 4,08 miljarder | 5,27 miljarder |
04 | GWM | 17,84 % | 2,38 miljarder | 2,59 miljarder |
05 | Changan | 13,86 % | 1,84 miljarder | 2,04 miljarder |
06 | BAIC | 9,9 % | 1,26 miljarder | 0,11 miljarder |
07 | Seres | 27,62 % | 1,02 miljarder | 1,43 miljarder |
08 | Li Auto | 20,51 % | 0,88 miljarder | 3,42 miljarder |
09 | Leapmotor | 14,9 % | -0,18 miljarder | 1,09 miljarder |
10 | Xpeng | 15,56 % | -0,90 miljarder | 2,69 miljarder |
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.