Löftet om att inte ha priskrig på elbilar blev kortlivat. Nu tvingas Tesla och 15 kinesiska bilföretag riva avtalet. Orsaken är att kartellen bryter mot kinesiska konkurrenslagar.
Under fredagen rapporterade Carup att FAW, Dongfeng Motor, SAIC, Changan Automobile, BAIC, GAC, China National Heavy Duty Truck, Chery, JAC, Geely , Great Wall Motor, BYD , Nio , Li Auto , Xpeng och Tesla kommit överens i ett avtal om att inte ha onormala priser på sina bilar. I klartext en kartell som skulle sätta stopp för priskrig.
Nu rivs överenskommelsen upp innan bläcket på avtalet ens hunnit torka. China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) hade inte förstått att skrivningen om att ”inte störa marknaden med onormala priser” bröt mot kinesiska konkurrenslagar, uppger Reuters. Även i ett kommunistiskt land finns lagar som uppmuntrar fri konkurrens.
CAAM stryker nu meningen från överenskommelsen och uppmanar sina medlemmar att följa antimonopollagen och andra lagar, samt att sätta sina egna priser för att konkurrera rättvist. Många biltillverkare i Kina har förlorat enorma pengar sedan Tesla drog igång priskriget i slutet av december förra året.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter