Kinas biluniversum förklarat – i ett unikt diagram

Känd bilanalytiker förklarar Kinas bilindustri i ett enda diagram. I mitten finns staten.
Naturligtvis kretsar alla kring centralregeringen och dess generösa subventioner. De som är närmast solen är de med störst statligt engagemang,skriver Felipe Munoz. 

Felipe Munoz är en av Europas mest kända experter på bilindustri. Han jobbar för analysföretaget Jato Dynamics och har varit expert för The Economist, The Financial Times, och Bloomberg. Nu har han gått igenom den komplicerade kinesiska bilindustrin i ett unikt diagram som visar de viktigaste aktörerna, märkena och okända ägarna. Kartläggningen är publicerad på hans Instagram.

Totalt finns det inte mindre än 109 kinesiska bilmärken. I mitten kretsar den kinesiska staten enligt Munoz. För att göra det lättare att förstå går det att dela in bilmärkena i stora, mellanstora, startups och lokala biltillverkare. De stora är BYD, Geely, Chery och Changan. Här under hittar vi också vårt svenska bilmärke Volvo Cars som kontrolleras av Geely, men som är börsnoterat på Stockholmsbörsen. Geely är privatägt av Li Shufu, medan Chery och Changan ägs av kinesiska staten. 

De som är närmast solen (kinesiska staten) är bilkoncernerna med störst statligt engagemang. Bilanalytikern Felipe Munoz har förklarat den kinesiska bilindustrin i detta unika diagram på Instagram.

Bland de mellanstora hittar vi tillverkare som SAIC, Dongfeng, Great Wall Motoroch BAIC. De flesta av dessa är statsägda. Det finns också en mängd startups i Kina Hit räknas Nio, Xpeng, Xiaomi och Leapmotor. 

Att hålla koll på 109 bilmärkena är en grannlaga uppgift. Men Felipe Munoz klarade även det. Med en pyramid som delar upp marknaden i olika segment kan du enkelt se var de olika märkena positionerar sig. Han spår att västerländska tillverkare lever farligt i framtiden. (texten fortsätter efter diagrammet)

Enligt Felipe Munoz slåss nu de 109 kinesiska bilmärkena i alla segment. Något som kan bli ett ännu större hot mot etablerade västerländska aktörer. Grafik: Felipe Munoz

– Kina riktar nu in sig på alla segment. Det började med lågkvalitativa, billiga kopior, men under den kinesiska regeringens planer expanderar dessa biltillverkare nu sin närvaro ända upp i det absoluta toppsegmentet. Det är en påminnelse till de västerländska premium- och lyxbilsmärkena om att Kina inte kommer att stanna vid volymsegmenten. De kan även skaka om de övre marknadsnivåerna,skriver Munoz. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt