Kina bemöter Trafikverkets varningar för kinesiska elbilar. Svenska myndigheten varnar för att bilarna kan spionera.
– Den kinesiska regeringen har aldrig, och kommer aldrig, att kräva att företag eller individer samlar in eller tillhandahåller data och information som finns utomlands för den kinesiska regeringen på sätt som bryter mot lokala lagar, uppger Kinesiska ambassaden i Stockholm till Carup.
Kinesiska elbilar utpekas som säkerhetsrisker av Trafikverket i Sverige. Myndighetens experter gick nyligen ut och varnade i rapport om hotbilden om svenska transportsektorn. De hänvisar till ett experiment som gjorts av en norsk privatperson i ett bergrum. Det visar att en kinesisk elbil försöker ansluta till internet för att skicka data.
– Elbilar tillverkade i länder vars lagstiftning kräver att även privata företag lämnar uppgifter till landets underrättelsetjänst kan innebära en informationssäkerhetsrisk. I detta fall är det kinesiska elbilar som undersökts och som visar på att en betydande mängd information skickas till servrar i Kina, står det i rapporten med källhänvisning till en artikel i en svensk nättidning.
Trafikverket manar till försiktighet med hur bilarna används.
– Hänsyn till att bilarna kan vara försedda med en stor mängd ljud- och bildupptagningsutrustning behöver tas ur ett säkerhetsskyddsperspektiv inte minst för när, var, hur och i vilken verksamhet bilarna är tänkta att användas, står det i rapporten.

Förutom det privata experimentet på en bil som gjordes i Norge finns det få egentliga belägg för att kinesiska bilar skulle spionera. De norska säkerhetsexperterna gjorde ett liknande experiment med en elbuss och upptäckte att den kan styras från Kina. Men tyska bilar kopplar upp sig mot Tyskland och svenska mot Sverige.
Carup hörde av sig till kinesiska ambassaden i Stockholm för att ge dem möjlighet att bemöta Trafikverkets varning. De tillbakavisar Trafikverkets uppgifter om att Kina skulle ha en lagstiftning som kräver att privata företag lämnar uppgifter till landets underrättelsetjänst.
– Den kinesiska regeringen har aldrig, och kommer aldrig, att kräva att företag eller individer samlar in eller tillhandahåller data och information som finns utomlands för den kinesiska regeringen på sätt som bryter mot lokala lagar, skriver ambassaden i ett skriftligt svar Carup.
Enligt ekonomiexperten Claes Hemberg måste man göra en djupare analys av datatrafiken innan slutsatser dras. I dag skickar alla bilar data till olika servrar. Volvo Cars samlar till exempel in halkdata från bilar som sedan säljs till Trafikverket.
– Är det så att kinesiska elbilar strömmar mer data än en Tesla eller en Volkswagen? Det är inte bevis för att det används på ett farligt sätt. De är kända för att ha en bättre mjukvara än våra bilar, säger han.
Kina uppmanar Trafikverket att se objektivt och rationellt på frågan.
– Vi hoppas att de relevanta svenska institutionerna kan se på ekonomiskt och handelsmässigt samarbete med Kina objektivt och rationellt, undvika att överanstränga säkerhetsbegreppet, avstå från att politisera ekonomiska och handelsmässiga frågor och ge kinesiska företag en öppen, rättvis och icke-diskriminerande affärsmiljö, uppger Kinas ambassad.
Enligt ambassaden var det Kina som föreslog det globala initiativet till datasäkerhet för fem år sedan.
– Den kinesiska regeringen har alltid fäst stor vikt vid skyddet av dataintegritet och datasäkerhet. År 2020 föreslog Kina det globala initiativet för datasäkerhet, där man uppmanar länder att åta sig att vidta åtgärder för att förhindra och stoppa missbruk av internet för att göra intrång i personlig information, och att motverka missbruk av informationsteknik för storskalig övervakning eller olaglig insamling av personlig information om medborgare i andra länder.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















